Elk jaar gebeuren er in België meer dan 4.000 verkeersongevallen waarin alcohol een bepalende factor speelt en die leiden tot doden en/of gewonden (4.146 in 2019). Gemiddeld betekent dit één ongeval elke twee uur.
Bepaalde periodes zijn van nature “bevorderlijker” voor dit soort ongevallen en dan vooral rond kerst en nieuwjaar. Alleen al op nieuwjaarsdag telden we niet minder dan 26 ongevallen met gewonden of doden als gevolg. 1 januari is traditiegetrouw wat we een zwarte dag noemen, veel meer nog dan eerste kerstdag, waarop er gemiddeld “maar” 8 verkeersoden vallen.
Gemiddeld 1,7 g/liter
Een heel pak bestuurders die op nieuwjaarsdag na een ongeval worden gecontroleerd, blazen positief. Het gemiddelde (van álle gecontroleerden) schommelt rond 1,7 g/liter alcohol in het bloed. Dit is erg veel, ook wetende dat het om een gemiddelde gaat en dat er nog steeds mensen niet of heel weinig drinken. Met andere woorden: er zit een groot aantal bestuurders tussen die véél te veel gedronken hebben. Bovendien worden doden niet in deze berekening opgenomen.
Advertentie – lees hieronder verder
Jeugd en drinken
Het is misschien een cliché, maat de leeftijdsgroep die op oudjaar het diepst in het glas kijkt, is die van 25-29 jaar. 8,3% onder hen blaast positief, tegenover 2,3% bij 65-plussers, de minst vertegenwoordigde groep (waarvan sommigen vinden dat ze een bijkomende rijopleiding moeten volgen).
De effecten van alcohol
Dronken bestuurders zijn niet alleen een gevaar voor anderen maar ook voor zichzelf. De cijfers bewijzen het: 42% van de ongevallen met alcohol in het spel, bevatten geen tweede betrokken partij. In de meeste gevallen gaat het om personen die de controle verliezen of in slaap vallen achter het stuur. Dronken bestuurders reizen in 67% van de gevallen alleen.
Drinken en rijden: 25% doet het
Een enquête van VIAS heeft de omvang van het probleem ‘drinken en rijden‘ in kaart gebracht. Maar liefst 1 op 4 van de respondenten gaf toe zich daar in de afgelopen maand aan te hebben bezondigd.
Een gebrek aan wodca-controles?
Het risico om in België te worden gecontroleerd op rijden onder invloed bedraagt slechts 4 op 1.000, terwijl het risico om te worden geflitst 300 op 1.000 bedraagt. Een groot verschil dat vragen oproept.
VIAS schat ook dat er jaarlijks niet minder dan 110 levens kunnen worden gered door adequate en strengere handhavingsmaatregelen. In 2019 werden er meer dan 51.000 alcoholcontroles uitgevoerd, in 2020 en 2021 veel minder (respectievelijk 31.000 en 15.000), mede als gevolg van de maatregelen omtrent covid. Denk daarbij ook aan de sluiting van bars en restaurants.
Nultolerantie nodig?
VIAS roept op tot nultolerantie wat rijden onder invloed betreft. Men vindt dat de de huidige grens van 0,5 promille, wat neerkomt op 0,22 mg alcohol per liter uitgeademde alveolaire lucht, te toegeeflijk is.
Eigenlijk zou je hélemaal niet mogen drinken en rijden, en moet je niet proberen in te schatten hoeveel glazen je mag drinken (of de tijd die je lichaam nodig heeft om de alcohol als het ware te evacueren, wat varieert naargelang je morfologie). Nultolerantie zou 17 levens per jaar redden.
In het federale mobiliteitsplan is echter nog geen sprake van een strengere aanpak van rijden onder invloed.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be