20 oktober 2019. Rond 11 uur ‘s avonds werd een Audi A4 achteraan aangereden door een BMW M4 die meer dan 230 km/u reed, terwijl de snelheidslimiet op dat stuk snelweg na het vallen van de avond op 100 km/u is ingesteld, een snelheid waar de bestuurder van de A4 zich naar verluidt aan het houden was. Nadat de BMW op de Audi knalde, ging de eerste overkop en eindigde de compleet gehavende A4 op de pechstrook. De amper 22-jarige chauffeur daarvan zou nog maar enkele minuten in leven blijven.
Onvoldoende bewijzen
Het Openbaar Ministerie van Ingolstadt had acht jaar gevangenisstraf geëist, dus de man mag in zekere zin opgelucht ademhalen dat hij maar 3,5 jaar heeft gekregen. Dat die opsluitingsperiode veel korter is dan gedacht, heeft te maken met het feit dat het volgens de rechtbank niet bewezen kon worden dat er een directe link was tussen de overdreven snelheid en de dood van de andere chauffeur. De 3,5 jaar heeft immers betrekking op ‘straatracen’, wat sinds 2017 niet meer te boek staat als een kleine overtreding. Onvrijwillige doodslag, waarvan men hem beschuldigde, had tien jaar cel kunnen betekenen.
Waarom straatracen?
Omdat het Openbaar Ministerie vond dat de BMW M4 waarmee de twintiger onderweg was de baan niet op mocht. Ze noemden de tot 560 pk opgevoerde bolide een racewagen, en die horen op circuits. De advocaat van de verdachte vroeg trouwens de vrijspraak voor zijn cliënt. Volgens de strafpleiter was er geen sprake van onvrijwillige doodslag, noch van een straatrace, en lag de fout bij de Audi-bestuurder die zijn richtingaanwijzer niet had gebruikt op van rijstrook te veranderen. Dit werd echter tegengesproken door een ooggetuige. “De Audi reed al helemaal links op het moment van het ongeval”, verklaarde ze ook.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be