Justitieminister Vincent Van Quickenborne (Open VLD) had al aangekondigd de verkeersveiligheid op de Belgische wegen te willen verbeteren door alle flitscamera’s en trajectcontroles zonder de zogenaamde quota of tolerantiemarges te laten werken. De snelheidsmetingen moeten op termijn altijd actief zijn, 24/7, en iedereen die te snel rijdt vliegt nu onverbiddelijk de bon op.
Nu word je bijvoorbeeld in Wallonië vaak pas vanaf 141 km/u geflitst, omdat de overheid daar met tolerantiemarges werkt. En in Vlaanderen werken de camera’s soms maar om de week. De reden hiervoor is dat men de toevloed aan boetes binnen de perken wil houden, omdat er te weinig middelen zijn voor de verwerking ervan.
Dat betekent echter niet dat je voortaan al vanaf 121 km/u op de autosnelweg op de bon wordt geslingerd. De technische foutenmarge van de camera’s blijft geldig, zodat de bestuurders nog steeds pas vanaf 129 km/u op de snelweg geflitst worden.
7 nieuwe trajectcontroles
Advertentie – lees hieronder verder
Van Quickenborne kondigde aan dat er vanaf nu 7 trajectcontroles in ons land permanent zullen werken: 2 in Vlaanderen en 5 in Wallonië:
E19 Lode Craeybeckxtunnel: richting Brussel
E314 Lummen en Halen: richting Leuven
E42 Fleurus – Jemeppe-s-Sambre: richting Namen
A7/E19 Seneffe – La Louvière: richting Bergen
A16/E42 Bernissart – Péruwelz: richting Doornik
A54/E420 Charleroi – Pont-à-Celles: richting Nijvel
A4-E411 Assesse – La Bruyère: richting Brussel
De justitieminister vindt dat ons land te slecht scoort op vlak van verkeersveiligheid. Er vallen te veel verkeersslachtoffers waarbij overdreven snelheid veelal de oorzaak is van de dodelijke ongevallen. Daarom moet er volgens hem dringend werk gemaakt worden om onze wegen veiliger te maken, door onder meer consequent en permanent te flitsen.
Naast de bestaande 72 trajectcontroles die al werken, wil Van Quickenborne de komende weken en maanden in heel het land nog eens 36 belangrijke trajectcontroles in werking stellen.
Tegelijk staan politie en justitie nu voor de uitdaging om de verwachte grotere stroom aan boetes vlot en snel te verwerken. Uit een recente telling bleek namelijk dat het aantal snelheidsboetes zal vervijfvoudigen als de correcte tolerantiemarge van 129 km/u op de autosnelwegen wordt gehanteerd. Daarmee is duidelijk dat de trajectcontroles niet alleen de verkeersveiligheid zullen bevorderen, maar evengoed de staatskas zullen spijzen.
Foto’s: Belga
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be