Verkeersveiligheid

Trajectcontroles werken nu echt: boete-tsunami verwacht

Vanaf vandaag werken op 7 plaatsen in ons land de trajectcontroles dag en nacht. Justitieminister Vincent Van Quickenborne (Open VLD) wil dringend resultaten zien en verwacht een vervijfvoudiging van het aantal geregistreerde snelheidsovertredingen. Trap de rechtervoet dus maar niet meer te diep in.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 20 okt. 2021 | Leestijd: 4 min

Justitieminister Vincent Van Quickenborne (Open VLD) had al aangekondigd de verkeersveiligheid op de Belgische wegen te willen verbeteren door alle flitscamera’s en trajectcontroles zonder de zogenaamde quota of tolerantiemarges te laten werken. De snelheidsmetingen moeten op termijn altijd actief zijn, 24/7, en iedereen die te snel rijdt vliegt nu onverbiddelijk de bon op.

Nu word je bijvoorbeeld in Wallonië vaak pas vanaf 141 km/u geflitst, omdat de overheid daar met tolerantiemarges werkt. En in Vlaanderen werken de camera’s soms maar om de week. De reden hiervoor is dat men de toevloed aan boetes binnen de perken wil houden, omdat er te weinig middelen zijn voor de verwerking ervan.

Advertentie – lees hieronder verder

Dat betekent echter niet dat je voortaan al vanaf 121 km/u op de autosnelweg op de bon wordt geslingerd. De technische foutenmarge van de camera’s blijft geldig, zodat de bestuurders nog steeds pas vanaf 129 km/u op de snelweg geflitst worden.

7 nieuwe trajectcontroles

trajectcontrole

Van Quickenborne kondigde aan dat er vanaf nu 7 trajectcontroles in ons land permanent zullen werken: 2 in Vlaanderen en 5 in Wallonië:

  • E19 Lode Craeybeckxtunnel: richting Brussel
  • E314 Lummen en Halen: richting Leuven
  • E42 Fleurus – Jemeppe-s-Sambre: richting Namen
  • A7/E19 Seneffe – La Louvière: richting Bergen
  • A16/E42 Bernissart – Péruwelz: richting Doornik
  • A54/E420 Charleroi – Pont-à-Celles: richting Nijvel
  • A4-E411 Assesse – La Bruyère: richting Brussel

De justitieminister vindt dat ons land te slecht scoort op vlak van verkeersveiligheid. Er vallen te veel verkeersslachtoffers waarbij overdreven snelheid veelal de oorzaak is van de dodelijke ongevallen. Daarom moet er volgens hem dringend werk gemaakt worden om onze wegen veiliger te maken, door onder meer consequent en permanent te flitsen.

Naast de bestaande 72 trajectcontroles die al werken, wil Van Quickenborne de komende weken en maanden in heel het land nog eens 36 belangrijke trajectcontroles in werking stellen.

Tegelijk staan politie en justitie nu voor de uitdaging om de verwachte grotere stroom aan boetes vlot en snel te verwerken. Uit een recente telling bleek namelijk dat het aantal snelheidsboetes zal vervijfvoudigen als de correcte tolerantiemarge van 129 km/u op de autosnelwegen wordt gehanteerd. Daarmee is duidelijk dat de trajectcontroles niet alleen de verkeersveiligheid zullen bevorderen, maar evengoed de staatskas zullen spijzen.

Foto’s: Belga

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon