Het is algemeen geweten dat sommige bedrijven recordwinsten boeken door de crisis. Dit is uiteraard het geval voor oliemaatschappijen, die profiteren van de hogere brandstofprijzen, maar ook voor bepaalde autofabrikanten, zoals de Stellantis-groep. De Frans-Italiaans-Amerikaanse groep boekte een omzetstijging van 17 procent tot 88 miljard euro, met een nooit geziene winstmarge van 14,1 procent. Daarmee steeg de nettowinst in het eerste kwartaal van 2022 met maar liefst 34 procent tot 7,96 miljard euro.
Deze superwinsten zijn moeilijk te aanvaarden voor westerse regeringen die de industrie gesteund hebben tijdens de covidcrisis en (in mindere mate) tijdens de huidige economische crisis. Vandaar het idee van meerdere staten om deze superwinsten, waarvan een deel verdiend werd op de kap van de burgers, uitzonderlijk te belasten.
Op de barricades
De bedrijven hebben daar uiteraard geen oren naar. Oliemaatschappijen hebben bijvoorbeeld al uitgelegd dat deze uitzonderlijke superwinsten hen in staat stelden om het hoofd boven water te houden na de covidcrisis, terwijl het riskant is om de toekomst te voorspellen aangezien het spook van een recessie door de wereld waart.
Advertentie – lees hieronder verder
De baas van Stellantis, Carlos Tavares, heeft zojuist ook zijn afkeuring laten blijken en hij kan er natuurlijk niet mee lachen. Volgens de sterke man van de groep zou het namelijk “contraproductief” zijn om de winsten meer te belasten. In tegenstelling tot de oliemaatschappijen probeert Carlos Tavares niet te profiteren van de moeilijkheden die het gevolg zijn van de crisis of een mogelijke toekomstige recessie. “Alles wat de waardecreatie in het land ontmoedigt zoals ingrepen of beslissingen die oneerlijk zijn tegenover de inspanningen van onze medewerkers, is contraproductief”, vindt hij.
“Wij dragen bij aan de welvaart die in Frankrijk wordt gecreëerd”, zei Carlos Tavares. Hij benadrukte ook dat het bedrijf zijn belastingen in Frankrijk betaalt en dat het een aanzienlijke bijdrage levert aan de handelsbalans van het land. Carlos Tavares gaf ook aan dat de groep zowel de werknemers (via bonussen) als de aandeelhouders beloont. We vragen ons af of dit geen verborgen boodschap is aan de overheid: hef een belasting en we verhuizen. Dat is best mogelijk.
Stellantis, onaantastbare groep?
Carlos Tavares valt de overheid rechtstreeks aan over de waardecreatie, waar de groep trouwens onverstoord mee verdergaat. Stellantis lijkt wel onaantastbaar. Carlos Tavares zei bij de presentatie van de laatste resultaten: “Stellantis heeft op dit moment een zeer goed gevuld orderboek, drie keer groter dan het orderboek voor covid.
De prijsacceptatie is zeer goed.” En ook nog: “Welke crisis zich ook voordoet (…), we zouden een omzetdaling van 60 procent aankunnen en nog altijd winstgevend zijn.” Waarvan akte. Wie durft Carlos uit te dagen?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be