Met de ingestorte markt voor nieuwe auto’s veroudert het Belgische wagenpark in rap tempo. De gemiddelde leeftijd nadert de 10 jaar, met als gevolg stijgende kosten voor reparatie en onderhoud.
Sinds 2020 kopen Belgen steeds minder nieuwe auto’s. De autosector heeft zich sinds de Covid-crisis niet weten te herstellen, wat duidelijk blijkt uit de tegenvallende verkoopcijfers van november 2024. De daling is niet alleen het gevolg van stijgende prijzen, maar ook van de aanhoudende onzekerheid over de toekomst van de automarkt. Wordt 100% elektrisch rijden de norm? Er is steeds meer druk op Europees niveau om dingen te veranderen. En indien wel, blijft het onduidelijk hoe automobilisten in de toekomst belast zullen worden.
Tegen deze achtergrond is het niet verrassend dat de markt voor tweedehands auto’s floreert, terwijl de verkoop van nieuwe auto’s blijft krimpen. Maar dit heeft een onvermijdelijk gevolg: het Belgische wagenpark veroudert in snel tempo.
Volgens gegevens van de Auto5-groep, gebaseerd op een studie van GIPA, bedraagt de gemiddelde leeftijd van een auto in België inmiddels bijna tien jaar. Dit wijst erop dat Belgen hun voertuigen langer blijven gebruiken, ook al brengt dat hogere kosten voor onderhoud en herstellingen met zich mee. Ter vergelijking: in 2013 was de gemiddelde leeftijd van het Belgische wagenpark nog acht jaar.
Advertentie – lees hieronder verder
Erosie
De gegevens van Auto5 tonen een geleidelijke maar onmiskenbare erosie. In 2023 bestond slechts 21% van de auto’s uit modellen jonger dan drie jaar, tegenover 27% in 2013. Aan de andere kant van het spectrum neemt het aantal oudere voertuigen flink toe. Het aandeel auto’s ouder dan 15 jaar is gestegen van 7% in 2013 naar 13% in 2023, wat de verouderingstrend duidelijk onderstreept.
In slechts tien jaar tijd is de veroudering van het Belgische wagenpark bijna verdubbeld - een ontwikkeling die niemand had zien aankomen. Integendeel, de verwachting was dat de vloot sneller zou verjongen door steeds strengere milieunormen, zoals emissie-eisen en LEZ-zones. Maar dat gebeurde niet.
De situatie wordt verergerd door politieke besluiteloosheid. Zo werd in Brussel het verbod op Euro 5-diesels met twee jaar uitgesteld, wat het beeld van een wispelturig beleid zonder duidelijke richting versterkt. In plaats van een roep om verandering, lijkt het eerder een oproep tot voorzichtigheid te zijn.
Volgens Auto5 zal de veroudering van het wagenpark waarschijnlijk aanhouden, aangezien elektrische auto’s nog steeds geen stevige voet aan de grond krijgen. Ze blijven te duur, de oplaadinfrastructuur is onvoldoende en de restwaarde is onzeker. Dit ontmoedigt vooral particulieren om de overstap te maken.
Ook minder kilometers
De veroudering van het Belgische wagenpark hangt ook samen met een daling van het aantal jaarlijks afgelegde kilometers, zo blijkt uit de GIPA-Auto5-studie. Gemiddeld rijdt de Belgische bestuurder 12.600 kilometer per jaar. Dieselauto’s leggen de meeste kilometers af met 14.400 kilometer per jaar, gevolgd door benzine- en elektrische auto’s, die gemiddeld 11.500 kilometer per jaar rijden.
Opvallend genoeg zijn jongeren de meest actieve chauffeurs. Bestuurders van 18 tot 24 jaar leggen gemiddeld 14.420 kilometer per jaar af, gevolgd door de groep van 35-49 jaar (14.163 kilometer) en 25-34-jarigen (13.938 kilometer per jaar).
Het aantal jaarlijks afgelegde kilometers neemt duidelijk af naarmate auto’s ouder worden. Voor voertuigen jonger dan drie jaar is dat gemiddeld 19.273 kilometer per jaar voor diesels en 13.543 kilometer voor benzineauto’s. Maar bij auto’s van zeven tot negen jaar daalt dat naar respectievelijk 13.219 kilometer en 9.819 kilometer per jaar. Voor auto’s tussen tien en veertien jaar zakt het nog verder naar 11.725 kilometer voor diesels en 9.449 kilometer voor benzinemodellen.
Hogere kosten
Oudere auto’s gaan gepaard met hogere kilometerstanden. In België heeft 22% van de voertuigen meer dan 150.000 kilometer op de teller, terwijl de gemiddelde auto rond de 120.000 kilometer zit. Dit leidt onvermijdelijk tot hogere onderhouds- en reparatiekosten.
Auto5 merkt op dat de vraag naar herstellingen en onderhoud stijgt, maar dat schrikt kopers niet af. Integendeel, consumenten lijken minder huiverig te zijn om auto’s met hoge kilometerstanden te kopen - meer dan 100.000 kilometer inbegrepen.
Volgens Auto5 staan dealers en garages voor een dubbele uitdaging. Ze moeten zich aanpassen aan de opkomst van elektromobiliteit, terwijl ze tegelijkertijd hun expertise in benzine-, diesel- en hybride technologieën moeten behouden om het huidige wagenpark te kunnen bedienen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be