Actualiteit

Benzine zal duur blijven!

Twee maanden geleden liet de minister van Financiën, Vincent Van Peteghem, verstaan dat het principe van de omgekeerde cliquet toegepast zou worden vanaf 1,7 euro/l. Maar hij heeft er binnen de regering niet voor gepleit om het te activeren. Moeten we wennen aan hoge brandstofprijzen? 

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 21 dec. 2021 | Leestijd: 4 min

Ongeveer twee maanden geleden liet de federale minister van Financiën, Vincent Van Peteghem (CD&V), doorschemeren dat hij het principe van de omgekeerde cliquet zou activeren zodra de brandstofprijzen de kritische drempel van 1,7 euro/l overschrijden. Voor duizenden particulieren en professionals uit de sector zou dit de nodige zuurstof geven, want de prijzen liggen nu ruim boven die drempel: 1,754 euro/l voor diesel en tot 1,834 euro/l voor diesel. In de Kamer heeft de minister aangegeven dat hij de activatie van de omgekeerde cliquet zou steunen om de algemene prijsstijging kunstmatig te blokkeren.

Hoe werkt het?

Het principe van de omgekeerde cliquet is een mechanisme dat (al dan niet) geactiveerd wordt door de overheid. Het systeem is gebaseerd op de totale maximumprijs van de brandstof, meer bepaald de prijs inclusief de brandstof zelf maar ook de marges en kosten van de distributie, de Apetra-bijdrage (om een minimale nationale stock te garanderen), de accijnzen (0,6 euro/l) en de btw. Bij elke prijsverhoging aan de pomp ontvangt de staat meer btw-inkomsten en dan kan in theorie de omgekeerde cliquet gebruikt worden. Vanaf een bepaald niveau wordt de cliquet geactiveerd, waardoor de accijnzen dalen om de koopkracht en financiën van de burgers te beschermen. Het principe is dus simpel en de staat verliest niet want ze blijft hogere btw-inkomsten ontvangen.

Advertentie – lees hieronder verder

Alleen maar beloftes?

Vincent Van Peteghem

Van Peteghem werd eind oktober geïnterpelleerd in de Kamer door meerdere parlementsleden en beloofde toen het dossier op de regeringstafel te leggen. Hij zou het sterk verdedigen en gaf aan dat het einddoel een duurzame mobiliteit moet zijn. Holle woorden? Moeilijk te zeggen. Hoe dan ook heeft de minister deze zaak nooit bij de regering op tafel gelegd en die heeft dus ook geen beslissing genomen. Bij het kabinet van de minister klinkt het dat dit komt doordat de prijzen weer gedaald zijn en dat de situatie opnieuw bekeken wordt als de prijzen zouden stijgen. Het probleem is dat de prijzen nu opnieuw gestegen zijn tot boven 1,7 euro/l.

En wat gebeurt er? Blijkbaar is de activatie van de omgekeerde cliquet nog altijd niet aan de orde. Veel waarnemers en verenigingen dringen er bij de minister op aan om dit dossier te behandelen, maar het lijkt voor hem geen prioriteit en wellicht nu nog minder aan de vooravond van de feestdagen. Moeten we eraan wennen dat we alsmaar meer moeten betalen voor brandstof? Wellicht, maar intussen profiteert de overheid ervan.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon