Enkele weken geleden besloot FEBIAC om de fysieke editie van het Autosalon van Brussel 2024 te annuleren. De federatie nam die beslissing omdat te weinig constructeurs interesse toonden in een deelname aan deze editie. Voor FEBIAC had het geen zin om voort te doen zonder grote merken zoals de Volkswagen-groep of Mercedes. Annuleren leek dan ook de beste keuze.
Dit gezegd zijnde, komt er nu een verrassende wending, want een andere organisator wil zelf een salon op poten zetten. Het is geen onbekende: het bedrijf 402 Automotive stelt zichzelf voor als ‘leider’ in de organisatie van auto-evenementen in Nederland.
In januari op de Heizel, maar anders
402 Automotive duikt in het gat dat FEBIAC heeft laten vallen. Het bedrijf heeft zelfs aangekondigd dat de beurs in januari 2024 ook op de Heizel wordt gehouden en dat er al gesprekken lopen met Belgische merkverdelers.
Het bedrijf geeft momenteel weinig details, omdat het evenement nog in opbouw is. Maar de bedoeling is om te inspireren, bijvoorbeeld door supercars en motoren te tonen. Mogelijk komt er ook een tuningzone. 402 Automotive geeft wel aan dat deze autoshow ‘anders’ wordt dan wat FEBIAC organiseert. De Nederlanders zeggen dat het ‘innovatiever’ wordt, met klassieke auto’s, naast elektrische auto’s en mobiliteit.
Advertentie – lees hieronder verder
Reactie FEBIAC
Automobielfederatie FEBIAC reageert met gemengde gevoelens op deze nieuwe autoshow. “Febiac is natuurlijk voorstander van initiatieven die de mobiliteit in België ondersteunen. Die kunnen we alleen maar toejuichen”, zegt communicatiedirecteur Gabriel Goffoy aan Gocar.be.
402 Automotive spreekt in zijn aankondiging over ‘Autosalon 2.0’ en een ‘Dreamcar Hal’. “Merknamen zoals ‘Autosalon’ en ‘Dream Cars’ zijn eigendom van FEBIAC. We willen natuurlijk niet dat iemand anders deze namen gebruikt. Het kan niet de bedoeling zijn dat er een verwachting wordt gewekt bij bezoekers dat dit het Autosalon vervangt. Dit is ook een initiatief met auto’s, maar is voor de rest niet te vergelijken met het Autosalon.”
Terugkeer Salon?
Een belangrijk verschil is bijvoorbeeld dat het Salon door de importeurs gedragen wordt, niet door dealers, die overigens meestal niet over de noodzakelijke budgetten beschikken voor zo’n evenement. “Een Salon kan voor ons pas als we de steun krijgen van de meerderheid van onze leden en dat was voor 2024 niet het geval.” Volgens Goffoy betekent dit niet het einde van het Salon, zoals 402 Automotive nochtans laat uitschijnen in zijn aankondiging. “FEBIAC gaat geen fysiek Autosalon organiseren in 2024, maar dat betekent nog niet dat FEBIAC niets meer doet. Het kan ook goed zijn dat het Autosalon in 2025 terugkomt.”
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be