Waarom willen steeds minder Belgen een EV?

Volgens een studie van adviesbureau Roland Berger overwegen minder Belgen dan tweeënhalf jaar geleden om een elektrische auto te kopen. Daar zijn verschillende redenen voor…

Waarom willen steeds minder Belgen een EV?

Ruim jaar geleden zei meer dan 1 op 3 Belgen (35%) bereid te zijn een elektrische auto te kopen. Vandaag zou nog maar 25% hetzelfde antwoord geven, blijkt uit een onderzoek van Roland Berger, uitgevoerd in 17 landen. De “Belg” (of tenminste het panel van 1.074 ondervraagden) blijkt alvast veel terughoudender dan de burgers van de meeste andere betrokken landen, aangezien het algemene gemiddelde van de studie 40% bedraagt.

De redenen voor dit wantrouwen zijn talrijk en niet veranderd sinds de vorige studie: een te hoge aankoopprijs blijft het eerste afwijzingscriterium dat door 60% van de respondenten wordt genoemd, gevolgd door een te geringe autonomie en een te beperkte oplaadinfrastructuur (ex-aequo 35%). Volgens L’Echo zijn er in België slechts 1,4 oplaadpunten per 100 km weg, tegenover 8,3 in China en zelfs 29,3 in Nederland.

Qua volume is België echter op weg om het record van 3.700 elektrische auto’s, die in 2018 vooral onder impuls van Tesla en de Model 3 werden verkocht, te laten exploderen. Eind oktober had alleen al de Amerikaanse fabrikant meer dan 3.000 wagens verkocht in ons land.