Auto-industrie

“De klant krijgt geen keuze meer: hij zal elektrisch moeten kopen”

In een interview met de krant L’Écho nam de CEO van Opel, Uwe Hochgeschurtz, geen blad voor de mond. In de transitie naar de elektrische auto geeft hij aan dat de klanten simpelweg geen keuze meer zullen hebben. Serieus?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 27/01/2022 | Leestijd: 3 min

De zakenkrant L’Écho interviewde Opel-baas Uwe Hochgeschurtz, die een van de 14 merken van de Stellantis-groep aanstuurt. De CEO windt er geen doekjes om, maar verrassend genoeg gelooft hij nog steeds in individuele mobiliteit, dus de auto. We hopen het, want als dit niet meer het geval zou zijn, zou hij ernstig moeten nadenken over zijn eigen reconversie…

Toch zijn er redenen genoeg om je af te vragen welke de toekomst de auto nog heeft, omdat de industrie het helemaal niet goed doet. De fout ligt in eerste instantie bij Covid, en nog steeds omdat de pandemie ook verantwoordelijk was voor de verstoring van de toeleveringsketen, met name voor elektronische chips – een keten die de fabrikanten zoals geweten niet hadden beveiligd. Het is ook in deze context dat de transitie naar de elektrische auto is ingezet. Kortom, er zijn veel spanningen.

Advertentie – lees hieronder verder

Elektrisch erfgoed

De baas van Opel praat vrijuit. Te beginnen over de verplichte overstap naar de elektrische auto.  Volgens de CEO zal “de consument geen keuze hebben, hij zal elektrisch moeten kopen”, omdat Europa deze weg heeft gekozen voor een drastische vermindering van de uitstoot in 2030 en een verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren in 2035. Volgens Uwe Hochgeschurtz is “de enige technologie die dit kan bereiken elektrisch”.

Tegelijk zal de elektrische auto ook sociale schade aanrichten, vooral bij de middenklasse en nog meer bij de categorieën van mensen met lagere inkomens. “Omdat ze te maken zullen krijgen met prijzen die 50% hoger liggen“, zei Carlos Tavares al.

Opel Mokka L'avis de Uwe Hochgeschurtz - Un passage obligé à la voiture électrique pour le consommateur

“Natuurlijk ontkent de baas van Opel niet dat er andere oplossingen bestaan zoals waterstof of alternatieve brandstoffen, maar op een gegeven moment besloten alle constructeurs om te investeren in batterij-elektrische voertuigen”, vertelde hij aan L’Echo. Er is dus geen alternatief: individuele mobiliteit zal via de elektrische auto gaan.  Daarom mikt Opel in 2028 op een 100% elektrisch gamma voor de markten van West-Europa.

Welke toekomst voor de dealers?

L’Écho vroeg Uwe Hochgeschurtz ook naar de toekomst van de dealers, omdat steeds meer merken het zonder hen doen door de digitalisering van het aankoopproces.

De CEO van Opel is ook van mening dat er een verandering in het bedrijfsmodel zal plaatsvinden en dat de dealers geleidelijk zullen worden vervangen door zogenaamde agents die in naam van het merk in een specifiek gebied zullen verkopen. “Waarom doen we het? Er zijn twee belangrijke problemen: te hoge distributiekosten en een aankooptraject dat steeds digitaler wordt”, legt Hochgeschurtz uit.

De baas van Opel blijft echter overtuigd van de toekomst van individuele mobiliteit, ” mdat de groei van individuele mobiliteit in de afgelopen decennia gepaard is gegaan met een toename van de rijkdom van mensen. Het geeft je een beter leven.”  Daar is met andere woorden geen reden voor verandering voor…

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie