Het is nu al een jaar geleden dat FCA (Fiat Chrysler Auto) en PSA fusioneerden en de nieuwe gigant Stellantis geboren werd, die maar liefst veertien merken in zijn portefeuille telt. Ter gelegenheid van deze verjaardag gaf Carlos Tavares, de topman van de groep, een interview aan de Italiaanse krant Corriere delle Sera.
De topman sprak niet alleen over de groeiambities van de groep, de reorganisatie of de moeilijkheden door het tekort aan halfgeleiders. Hij sneed ook het onderwerp van de elektrificatie van auto’s en de komst van de elektrische auto aan, een transitie die volgens hem grotendeels wordt opgelegd en dus helemaal niet optimaal is.
Vergissing van Europa
Carlos Tavares windt er geen doekjes om als het over de elektrische auto gaat en stelt dat deze transitie er alleen komt door de doelstellingen die de Europese Unie heeft vastgelegd voor koolstofneutraliteit. De sterke man van Stellantis verkondigt dat zijn merken vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s zullen verkopen, maar dat die timing op industrieel vlak niet echt ideaal is.
Stellantis speelt met de kaarten die op tafel liggen, maar deze gedwongen transitie heeft automatisch gevolgen voor de eindklant. Dat betekent dus dat de koper deze (zeer) dure transitie naar de elektrische auto zal financieren. Tavares is van mening dat deze gedwongen stap de fabrikanten onvoldoende tijd geeft om de meest efficiënte technologieën en de beste oplossingen te ontwikkelen.
Advertentie – lees hieronder verder
Middenklasse zonder auto?
Carlos Tavares wijst bovendien op het gevaar van de elektrische auto voor het overleven van de auto-industrie op zich. Momenteel liggen de productiekosten voor een elektrische auto namelijk 50 procent hoger dan die van klassieke auto’s met verbrandingsmotor, waardoor de productie met 10 procent per jaar moet verhogen in plaats van met 2 à 3 procent voor auto’s met verbrandingsmotor. Zonder deze productieverhoging is rendabiliteit niet haalbaar, wat de constructeurs in financiële moeilijkheden zou storten.
Deze gedwongen situatie leidt tot haastwerk en keuzes voor technologieën die Carlos Tavares – hoewel hij het niet letterlijk zegt, maar laat uitschijnen – beschouwt als onafgewerkt en onvoldoende doeltreffend of winstgevend. Hierdoor dreigt een deel van de bevolking en dan vooral de middenklasse geen toegang meer te hebben tot de automarkt. Carlos Tavares trekt geen voorbarige conclusies, maar geeft aan dat het resultaat van deze politiek over enkele jaren zichtbaar zal zijn en dan vooral de sociale en ecologische gevolgen van deze gedwongen elektrificatie.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be