Elektrisch

“De elektrische auto is een politieke keuze”

Volgens Carlos Tavares, CEO van de Stellantis-groep, is de overgang naar de elektrische auto niet meer dan een politieke keuze die de industriële logica helemaal niet volgt. De elektrische auto wordt dus opgedrongen. De constructeurs moeten het er maar mee doen, met alle risico’s van dien. 

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 24/01/2022 | Leestijd: 3 min

Het is nu al een jaar geleden dat FCA (Fiat Chrysler Auto) en PSA fusioneerden en de nieuwe gigant Stellantis geboren werd, die maar liefst veertien merken in zijn portefeuille telt. Ter gelegenheid van deze verjaardag gaf Carlos Tavares, de topman van de groep, een interview aan de Italiaanse krant Corriere delle Sera.

De topman sprak niet alleen over de groeiambities van de groep, de reorganisatie of de moeilijkheden door het tekort aan halfgeleiders. Hij sneed ook het onderwerp van de elektrificatie van auto’s en de komst van de elektrische auto aan, een transitie die volgens hem grotendeels wordt opgelegd en dus helemaal niet optimaal is.

Advertentie – lees hieronder verder

Vergissing van Europa

Carlos Tavares windt er geen doekjes om als het over de elektrische auto gaat en stelt dat deze transitie er alleen komt door de doelstellingen die de Europese Unie heeft vastgelegd voor koolstofneutraliteit. De sterke man van Stellantis verkondigt dat zijn merken vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s zullen verkopen, maar dat die timing op industrieel vlak niet echt ideaal is.

Stellantis speelt met de kaarten die op tafel liggen, maar deze gedwongen transitie heeft automatisch gevolgen voor de eindklant. Dat betekent dus dat de koper deze (zeer) dure transitie naar de elektrische auto zal financieren. Tavares is van mening dat deze gedwongen stap de fabrikanten onvoldoende tijd geeft om de meest efficiënte technologieën en de beste oplossingen te ontwikkelen.

Middenklasse zonder auto?

Si l’on en croît Carlos Tavares, patron du groupe Stellantis, la voiture électrique ne serait « qu’un choix politique ». Mais pourquoi ?

Carlos Tavares wijst bovendien op het gevaar van de elektrische auto voor het overleven van de auto-industrie op zich. Momenteel liggen de productiekosten voor een elektrische auto namelijk 50 procent hoger dan die van klassieke auto’s met verbrandingsmotor, waardoor de productie met 10 procent per jaar moet verhogen in plaats van met 2 à 3 procent voor auto’s met verbrandingsmotor. Zonder deze productieverhoging is rendabiliteit niet haalbaar, wat de constructeurs in financiële moeilijkheden zou storten.

Deze gedwongen situatie leidt tot haastwerk en keuzes voor technologieën die Carlos Tavares – hoewel hij het niet letterlijk zegt, maar laat uitschijnen – beschouwt als onafgewerkt en onvoldoende doeltreffend of winstgevend. Hierdoor dreigt een deel van de bevolking en dan vooral de middenklasse geen toegang meer te hebben tot de automarkt. Carlos Tavares trekt geen voorbarige conclusies, maar geeft aan dat het resultaat van deze politiek over enkele jaren zichtbaar zal zijn en dan vooral de sociale en ecologische gevolgen van deze gedwongen elektrificatie.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie