China heeft een aanzienlijke voorsprong genomen in de race om elektrische auto’s. Chinese constructeurs beheersen vandaag de volledige industriële waardeketen voor deze auto’s, van de mijnen en de winning van de grondstoffen tot de showroom.
Dit gezegd zijnde, is deze overheersing ook het resultaat van een politieke keuze die al heel vroeg werd gemaakt, waardoor de constructeurs van het land financiële steun kregen (en nog altijd krijgen) voor deze transitie. Hierdoor zijn de Chinezen meesters geworden op dit gebied, in die mate dat ze de hele wereld kunnen veroveren, in het bijzonder Europa en de Verenigde Staten, die hun burgers ook steeds meer richting elektrische auto’s sturen.
Bedenkelijke praktijken
China’s opmars op de markt voor elektrische auto’s gaat echter ook gepaard met dubieuze praktijken die veel mensen zullen verrassen. Serpentza, een YouTuber die gespecialiseerd is in Chinese auto’s, heeft onlangs een opmerkelijke video gepubliceerd waarin je ziet hoe duizenden nieuwe elektrische auto’s achtergelaten worden op enorme parkings in niemandsland in het district Hangzhou, de hoofdstad van de provincie Zhejiang.
Advertentie – lees hieronder verder
Het gaat wel degelijk om nieuwe auto’s, want op de beelden is te zien dat de beschermende plastics nog over de stoelen gespannen zijn. Al deze auto’s lijken al maandenlang te verkommeren, zoals te zien is aan de hoogte van het onkruid, maar ook aan de witte lak die vergeeld is door de zonnestralen en het verstrijken van de tijd.
Ingeschreven auto’s
De dronebeelden tonen dat veel van de auto’s die hier geparkeerd staan, zeer populaire modellen zijn, zoals de Geely Kandi K10 EV, Neta V en BYD e3. Wat nog opvallender is: de overgrote meerderheid van deze auto’s is al ingeschreven. Maar waarom?
De YouTuber legt het uit: “China is het land van de sluiproutes en de façades. Alle auto’s die je op deze terreinen ziet, worden meegeteld in de verkoop- en productiecijfers van het land.” Het is dus duidelijk dat Chinese autofabrikanten liegen over hun verkoopcijfers om groter te lijken dan ze zijn, wat niet alleen hun aandeelhouders geruststelt, maar hen ook in staat stelt om grote bedragen aan subsidies te innen van de Chinese staat. Dit verklaart de inschrijving.
Dit is niet de eerste keer dat media berichten over dergelijke praktijken. In 2017 meldden de South Morning Post en The Atlantic soortgelijke praktijken in de buurt van Shanghai, maar dan met fietsen. Die stonden op enorme dumpplekken in openlucht. Het sjoemelen gaat dus door en Beijing lijkt een oogje dicht te knijpen (vermoedelijk zijn de autoriteiten wel op de hoogte van deze praktijken), misschien omdat de beursnotering van deze fabrikanten veel hoger is dan de kosten van de subsidies? Dat valt nog te bezien…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be