Een escalatie: dat is de situatie die aan het ontstaan is in de handelsbetrekkingen tussen China en de rest van de wereld. Op 20 oktober kondigde China aan dat het zijn export van grafiet, een essentieel mineraal voor de productie van batterijen voor elektrische auto’s, zal verminderen.
Dit besluit volgt op eerdere beslissingen om de export van gallium en germanium, twee andere belangrijke mineralen, te beperken. China laat zijn spierballen zien tegenover de Verenigde Staten, dat dan weer besloten heeft de levering van computerchips aan Peking te beperken. De Chinese beperkingen worden van kracht in december 2023.
Chinees monopolie
China heeft een virtueel monopolie op deze grondstof, wat vragen oproept over de verdere prijsevolutie van grafiet en dus van de batterijen die de komende maanden op de markt verschijnen. Volgens het economisch magazine L’Usine Nouvelle domineert China deze markt volledig, met bijna 100 procent van het natuurlijk grafiet (gedolven uit bronnen) en meer dan 90 procent van het synthetisch grafiet (geproduceerd uit cokes of verhitte steenkool) dat gebruikt wordt in batterijen. Natuurlijk produceren andere landen ook grafiet, zoals Mozambique en Madagaskar, maar dit blijft miniem.
China heeft duidelijk begrepen dat de elektrische transitie in de Verenigde Staten en ook in Europa aan de gang is en dat die onmogelijk (of onbetaalbaar) wordt als de grondstofprijzen recordhoogtes zouden bereiken. Grafiet wordt ook gebruikt in een reeks andere toepassingen: aluminium productietanks, potloden, ovenelektroden, smeermiddelen, banden, elektronische onderdelen enzovoort.
Advertentie – lees hieronder verder
50 tot 100 kg per batterij
De markt voor elektrische auto’s is de grootste verbruiker van grafiet, dat een van de belangrijkste ingrediënten is voor anodes. Hoewel grafiet minder bekend (of besproken) is, wordt er tussen de 50 en 100 kg gebruikt voor een batterij van een elektrische auto. China is onmisbaar als leverancier van zogenaamd kwaliteitsgrafiet, de soort die gebruikt wordt in batterijen en in verschillende stadia moet worden verwerkt.
Is deze situatie de voorbode van spanning op de grafietmarkt en een toekomstige prijsstijging? Dat valt nog te bezien, aangezien verschillende waarnemers opmerken dat China nog wel grafiet blijft exporteren maar de controle hierop verscherpt. Niet onbelangrijk detail: grafiet is ook een grondstof voor militair gebruik.
Consultant BMI vertelt aan L’Usine Nouvelle dat deze controles een nieuwe strategie van China zijn om de markt voor elektrische auto’s te verstoren. Als er geen grafiet wordt geëxporteerd, zijn er geen anoden en dus geen batterijen. Dit maakt de weg helemaal vrij voor de export van Chinese auto’s. Als gevolg daarvan zouden geïmporteerde Chinese auto’s bij ons betaalbaar blijven, in tegenstelling tot auto’s die hier geproduceerd worden en te lijden zouden hebben onder de administratieve belemmeringen die door de regering in Peking zijn opgeworpen.
Snelle prijsstijging?
Momenteel liggen de prijzen per ton grafiet vrij laag (tussen 2.000 en 2.200 dollar). Door deze hefboom te activeren zou China de prijzen kunnen opdrijven en meer kunnen verdienen aan dit product. Voorlopig zwaait China met zijn dreigement en niets wijst erop dat het zijn toon zal verscherpen. Gebeurt dat wel, dan zal de hele Europese auto-industrie de prijs betalen (de gigafabrieken voor batterijen op kop), samen met de consumenten, die (nog meer) zullen moeten betalen. Daarom is het dringend nodig om de lokale productiecapaciteit voor grafiet te verhogen, net als voor lithium. Projecties geven aan dat er zonder nieuwe faciliteiten al in 2028 een schaarste op de markten zal ontstaan. Er is dus (opnieuw) een gevoel van urgentie, want prospectie, vergunningen en installaties nemen jaren in beslag. De spanningen op de markt voor elektrische auto’s zijn duidelijk nog niet voorbij…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be