Batterijen beheersen stilaan ons dagelijks leven. Ze zijn overal aanwezig: in onze telefoons, onze computers, ons gereedschap en binnenkort ook in al onze auto’s. En ze zullen bepalend zijn voor onze toekomst, want met de opkomst van groene energie zullen we manieren moeten vinden om elektriciteit op te slaan.
Toch is de weg naar de ultieme batterij nog zeer lang. Ze moet compacter worden, minder zwaar, met een veel hogere energiedichtheid, veiliger en natuurlijk sneller op te laden. Dit zijn allemaal beperkingen die veel investeringen in onderzoek en ontwikkeling vereisen.
Het is minder bekend, maar ook in België zijn er onderzoekscentra, waarvan sommige zeer geavanceerd zijn op het gebied van de technologieën van de toekomst. Dit is ook zo in het laboratorium van de Universiteit van Namen, waar chemieprofessor Bao-Lian Su de beste oplossingen probeert te vinden voor deze grote uitdaging.
Advertentie – lees hieronder verder
Natrium in plaats van lithium
Professor Bao-Lian Su heeft misschien een oplossing gevonden om de accu van de toekomst te ontwerpen met de zogenaamde batterijen met dubbele ionen waarin lithium wordt vervangen door natrium. “Geschat wordt dat de behoefte aan batterijen tegen 2030 met een factor 10 zal toenemen”, vertelde de professor aan RTBF-journalisten. Een vraag die waarschijnlijk voor problemen op vlak van het aanbod zal zorgen. Deze gegevens worden ook bevestigd door de Europese Commissie die een behoefte inschat die in 2050 60 maal hoger zal liggen.
Daarvoor zou natriumtechnologie, indien ze doorbreekt, een mooie oplossing kunnen zijn. Omdat lithium tegenwoordig wordt beschouwd als een schaars element, terwijl zout in overvloed in onze oceanen aanwezig is.
Welke capaciteit?
Volgens professor Bao-Lian Su en zijn team kan de technologie met dubbele ionen de laad- en opslagcapaciteit verdubbelen in vergelijking met een lithium-ionbatterij. Men zou daarom, naar keuze, de autonomie kunnen verdubbelen of het gewicht en de grootte van de batterij kunnen halveren, wat zeker in auto’s een grote vooruitgang zou zijn.
Toch moeten we natuurlijk niet verwachten dat natriumbatterijen morgen al op de markt zullen komen. Het onderzoek is inderdaad nog lang, want het zal nodig zijn om deze batterij met dubbele ionen betrouwbaarder te maken en een industrialisatieproces te ontwikkelen. Volgens Professor Bao-Lian Su zal een vervanging mogelijk zijn binnen 5 tot 10 jaar, maar niet eerder.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be