In de transitie naar de elektrische auto blijft de batterij zeker de meest kritische factor. Want die bepaalt niet alleen de autonomie, maar ook het laadvermogen en de levensduur van het voertuig in kwestie op langere termijn. Daarnaast vraagt de steeds toenemende schaarste aan grondstoffen ook om een circulaire aanpak met zo min mogelijk materiaalverlies.
Het is daarom dat het meeste onderzoek momenteel worden toegespitst op de batterijen. De enen willen ze zelfherstellend maken, terwijl anderen hun capaciteiten willen vergroten met de solid state technologie, of nog anderen willen ze regenereren. Het is precies deze laatste piste die de onderzoekers van de Stanford University in Californië hebben gevolgd.
Revitaliseren
Volgens de onderzoekers van het Slac National Accelerator Laboratory van het ministerie van Energie die in het universitaire centrum werken, zou het dus mogelijk zijn om lithium-ionbatterijen te regenereren en zo hun oorspronkelijke kwaliteiten te herstellen.
Advertentie – lees hieronder verder
Praktisch ontdekten de onderzoekers dat na een tijd kleine hoeveelheden lithium zakjes vormden en inactief werden. Deze kleine hoeveelheden kunnen niet langer interageren met de elektroden, en dus betekenen ze een verlies en een afname van de capaciteit van de batterij.
Maar hier komt het: de onderzoekers slaagden erin om deze zakken in de cel te verplaatsen en dichter bij de anode te brengen, wat het mogelijk maakt om ze te reactiveren en dus de batterij te regenereren. Volgens de Stanford University zou dit regeneratieproces de degradatie van het pack vertragen en de autonomie met bijna 30% vergroten.
Het regeneratieproces wordt momenteel bestudeerd. Fang Liu, een van de onderzoekers, vertelde het tijdschrift Nature dat “we momenteel het potentieel onderzoeken om de verloren capaciteit van een lithium-ionbatterij te herstellen met behulp van extreem snelle ontladingscycli.” De wetenschapper voegt eraan toe: “Ik heb altijd gedacht dat geïsoleerd en inactief lithium slecht is voor batterijen, omdat het leidt tot een prestatievermindering en het risico op ongelukken verhoogt. We hebben nu een manier gevonden om deze inactieve zakjes opnieuw aan te sluiten op de anode om ze opnieuw te activeren.”
De onderzoekers ontdekten dat het zakje tijdens het opladen langzaam naar de kathode bewoog en tijdens de ontlading terug naar de anode migreerde. De hele techniek bestond er dus in om die beweging in stand te houden om een elektrische verbinding met dit ‘verloren’ zakje te herstellen. Meer realistische tests zullen binnenkort beginnen.
Als deze ontdekking de komende maanden wordt bevestigd, zou dit een game changer kunnen worden. En niet alleen voor de elektrische auto, maar ook voor de vele apparaten die zijn uitgerust met batterijen en die we dagelijks gebruiken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be