Na de stemming en de goedkeuring in het Europees Parlement leek niets nog het verbod op de verkoop van thermische voertuigen in de Europese Unie in de weg te staan. Zo leek het althans. Maar nog steeds moeten alle lidstaten hun akkoord geven voor deze maatregel, die het einde van de klassieke auto op benzine of diesel inluidt en iedereen verplicht om op termijn elektrisch of op waterstof te rijden.
En dat zou wel eens minder vlot dan verwacht kunnen gaan. Zeker nadat de Duitse minister van Financiën Christian Lindner aan persagentschap Reuters verklaarde “dat een puur en simpel verbod op verbrandingsmotoren een slechte keuze is en dat er zeker nog een plaats blijven voor nichesegmenten”. Daarmee is duidelijk dat het draagvlak voor deze maatregel verder afbrokkelt in de lidstaten en dat het ver van zeker is dat het verbod op verbrandingsmotoren in 2035 er in deze strikte vorm ook finaal zal komen, omdat elk land effectief zijn goedkeuring moet geven.
Ferrari-amendement
Een eerste afzwakking kwam er trouwens al met het zogenaamde ‘Ferrari-amendement’ dat een vrijstelling voorziet voor modellen met een oplage van minder dan 1.000 stuks per jaar. Dat zijn dus eigenlijk enkel de exclusieve bolides van merken als Ferrari, Lamborghini en andere Bugatti’s.
Advertentie – lees hieronder verder
De Duitse topmerken lijken dan weer wel klaar te zijn voor de aangekondigde energietransitie. Audi verklaarde al vanaf 2026 nog enkel 100% elektrische modellen te willen lanceren, terwijl Mercedes en Volkswagen de productie van verbrandingsmotoren in respectievelijk 2030 en 2035 gaan stopzetten.
Enkel BMW houdt de boot nog even af en heeft zichzelf nog geen deadline opgelegd. CEO Oliver Zipse waarschuwde eerder al voor een algemeen verbod op verbrandingsmotoren, omdat de ontwikkelingen elders in de wereld voor elektromobiliteit niet overal even snel gaan.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be