TEST Volkswagen Tiguan: laat de fabrieken maar warmdraaien!

Na een korte test op de sneeuw (in maart), konden we eindelijk met de Tiguan kennismaken in normale omstandigheden. En hij stelde niet teleur.

Op de vraag “Waarom moest de Tiguan maar liefst 9 jaar meegaan?”, antwoordt VW: “Omdat hij zo goed verkocht.” Ruim 2,8 miljoen exemplaren is inderdaad een mooie score. En het had zelfs nog beter gekund. Daarop zullen de criticaster ongetwijfeld zeggen: “Ja, als zijn look iets aantrekkelijker was geweest…” Maar dat is niet helemaal correct.

VW heeft gewoon niet meer Tiguans verkocht, omdat de productiecapaciteit ontoereikend was. Maar het valt evenmin te ontkennen dat de Tiguan het vooral moest hebben van zijn merklabel en zijn andere kwaliteiten, en zeker niet van zijn design. Aangezien de productiecapaciteit niet meteen verhoogd kan worden, zullen de toekomstige kopers dus ook nu weer geduldig moeten zijn!

Een echte VW

Reken dus maar dat de bekende troeven van het merk VW behouden blijven: de productiekwaliteit, het afwerkingsniveau, de sobere look… Op en top VW, de praktische kanten inbegrepen. In maart laatstleden, tijdens onze test in het Hoge Noorden, onderstreepten we reeds dat de dimensies aanzienlijk toenemen, net als de zitruimte (vooral achteraan) en het koffervolume. We voegen er nog aan toe dat de koffer (520 l tot 615 l wanneer de achterbank maximaal naar voor is geschoven) niet enkel 50 liter groter wordt, maar dat zijn laaddrempel ook nog eens 4 cm verlaagd werd. Wat erg handig is.

Wat de uitrusting betreft wezen we reeds op het head-up display, maar nog niet op het 100% digitale dashboard (optie) in de stijl van de Passat of de Audi’s. Moeten we daarnaast nog verder uitweiden over het infotainment systeem van de jongste generatie, de downloadbare apps, Apple Car Play en Android Auto, enz.? Toch is het goed om weten dat er nu ook een 360°-camera beschikbaar is, die zeer handig is bij parkeermanoeuvres en bij offroad-gebruik met de 4Motion-vierwielaandrijving.

Een woordje over het veiligheidsniveau van de Tiguan mag zeker niet ontbreken. De belangrijkste nieuwtjes zijn de rijstrookbewaking met koerscorrectie, een automatische noodstop in stadsverkeer met voetgangersdetectie en, om deze laatste in laatste instantie te beschermen, een actieve motorkap die een eventuele klap wat opvangt. Kortom: praktisch, kwaliteitsvol en mogelijk goed uitgerust. Daarmee is het duidelijk dat de nieuwe Tiguan dus verder borduurt op de succesformule van zijn voorganger. Behalve dat...

Knappe verschijning

Behalve dat hij nu geweldig knap is! Hij heeft karakter, is atletisch, een beetje agressief, bijna sportief… Genoeg om diegenen te verleiden die de VW-kwaliteiten minder belangrijk vonden dan een attractief design. Het is duidelijk dat het doelpubliek hiermee werd verruimd en daarmee komen we terug bij onze eerste bedenking: als VW al zoveel Tiguans wist te verkopen dan het kon produceren, en als er nog meer gegadigden voor dit model bij de dealers zullen opduiken, hoe zit het dan met de leveringstermijnen? Wel zoiets heet een luxeprobleem…

Enkel 2.0 TDI

Na verloop van tijd wordt het Tiguan-aanbod verrijkt met TSI benzineversies van 125 tot 220 pk, een plug-in hybride GTE, een 2.0 TDI met 115 en 190 pk, en zelfs de 2.0 TDI bi-turbo met 240 pk die we reeds van in de Passat kennen. Maar in een eerste fase zal enkel de 150 pk sterke 2.0 TDI beschikbaar zijn, in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak of de DSG 7, met of zonder 4Motion-vierwielaandrijving. Noteer ook dat in de Tiguan de 4Motion voor het eerst een keuzeknop krijgt om de werkingsparameters (evenals die van de gasrespons, het ABS, de tractiecontrole en eventueel de DSG-transmissie) voor de weg, sneeuw of offroad in te stellen.

We zagen eerder dat deze systemen op sneeuw het keurige evenwicht van de Tiguan onderstreepten, en zo een vrij dynamisch voertuig tevoorschijn toverden. Tijdens een testrit op de weg was dat wel minder voelbaar. Toegegeven, de voorgestelde route was niet zo uitdagend en liet de Tiguan niet echt toe zijn kwaliteiten te tonen. We noteerden zeker een directer, consistenter rijgedrag, maar afgaande op wat we voelden en onze eigen ervaring, besluiten we dat de Tiguan toch vooral inzet op gebruikscomfort. Het rijgeluid is prima gedempt, het rijplezier is verzekerd en een korte offroad passage (die de 4Motion-transmissie vlot verteerde) zette de zachte demperwerking in de verf.

 

Besluit

Fun? Dat laat de Tiguan wijselijk over aan zijn concurrenten. Wel blijft hij één van de meest kwaliteitsvolle compacte SUV’s op de markt. En verrassend genoeg is hij voortaan ook één van de meest verleidelijke!


De Tiguan 2.0 TDI 150 4Motion in enkele cijfers

Motor : 4-cilinder turbodiesel, 1.968cc; 150 pk van 3.500 tot 4.000tr/min; 340Nm van 1.750 tot 3.000tr/min.

Aandrijving : op de 4 wielen.

Transmissie : manueel 6 verhoudingen.

L/l/h (mm) : 4.486/1.839/1.632

Leeggewicht (kg): 1.491

Kofferinhoud (l) : 520-1655

Tank (l) : 58

0-100 km/h (sec.) : 9,3


Positieve punten

Eindelijk een knappe look !

Nog praktischer

Nog kwaliteitsvoller

4Motion instelbaar

Gebruikscomfort

Negatieve punten

Talrijke opties

Niet superdynamisch

Is er genoeg voor iedereen?

De andere motorisaties

TDI 150 2WD : 150 pk, 4,8l/100km, 204km/u, 33.810 euro BTWi.

TDI 150 4Motion DSG7 : 150 pk, 5,7l/100km, 200km/u, 37.880 euro BTWi.


Prijs : 35.710 € BTWi      

Vermogen : 150 pk

Topsnelheid : 201 km/u

Gem. verbruik : 5,3 l/100km

CO2 : 139 g/km