De belangrijkste verandering zal u vanaf de eerste oogopslag opvallen. De RX is immers de laatste wagen uit het Lexus gamma die het nieuwe “in your face” design van de constructeur krijgt. Op andere wagens ging men duidelijk verder met deze vormtaal maar ook de nieuwe RX zal dit nieuwe koetswerkdesign u allerminst ontgaan. Als je de complexe vormen van de wagen in werkelijkheid ziet, valt op dat het deze grote Lexus beter oogt dan wat de eerste foto’s aangaven. Feit is dat deze Lexus zal opvallen tussen zijn veeleer conservatieve concurrenten.
Contrast
Het interieur vormt een heus contrast met het koetswerk want hier zien we een elegante en vooral sobere vormgeving. Zowel de materiaalkeuze als de afwerking getuigt van kwaliteit. Je moet werkelijk een slecht karakter hebben om niet toe te geven dat het interieur op Audi-niveau staat.
Deze nieuwe generatie RX moet ook op vlak van uitrusting niet onderdoen voor zijn rivalen. Zo zien we een gigantisch 12,3 inch scherm waarop je simultaan drie functies kan weergeven zonder in te boeten aan leesbaarheid. Comfort, veiligheid, multimedia: u zegt het maar. De lijst aan mogelijkheden is vergelijkbaar met de Duitse bijbels. Het grote verschil is dat naast deze lijst geen cijfers staan die u doen verbleken. De aanpak is glashelder. Hoe hoger het afwerkingsniveau, hoe meer accessoires. De lijst betalende opties is erg beperkt.
Groeischeut
Advertentie – lees hieronder verder
De nieuwe RX is in alle opzichten groter. Hij werd 12 cm langer, 1 cm breder en de wielbasis groeide met 5 cm. Dat komt vooral de passagiers achterin ten goede. Ook de koffer (die je handenvrij kan openen) groeide met ruim 40 liter. In de koffer zijn nog altijd geen noodzitjes geïntegreerd. De RX blijft een strikte vijfzitter. Het voornaamste minpunt van de RX is zijn gewicht. Dar waar zijn concurrenten bij een generatiewissel vaak honderden kilo’s verliezen werd deze amper 10 kg minder zwaar. Dit probleem is nog erger in de wetenschap dat het om een hybride wagen gaat waarbij het verbruik een cruciaal argument is. En dat wordt meteen onze tweede teleurstelling…
Koppelwaarde onduidelijk
Onder de motorkap van de RX 450h zit nog steeds een 3.5 liter grote V6 motor in combinatie met één elektromotor per as. Die mix is goed voor 313 pk (14 pk winst). De koppelwaarde die we in de technische fiche vinden, bedraagt 335 Nm en dat is eerder krap voor een wagen met deze proporties. De Lexus-ingenieurs stellen dat het erg complex is om de totale trekkracht van het systeem te berekenen. Naar ons aanvoelen, gaan de hernemingen die je aan het stuur ervaart erg vlot. Je zou eerder 500 Nm vermoeden met dergelijke prestaties en de trekkracht komt ook erg vroeg vrij. De ganse aandrijflijn reageert erg snel. In Sport modus en Sport S+ (op de versies F Sport en Privilège) moet je niet wachten als je het gaspedaal vloert. Nog een opsteker is de klank want acceleraties gaan niet langer gepaard met het monotoon motorgehuil, dat typisch was voor hybride Toyota’s met CVT. Op die manier kan je ook meer genieten van de vooruitgang die op vlak van onderstel werd geboekt. Het koetswerk gaat niet langer overhellen en het voelt vel dynamischer aan en dat is nieuw voor deze wagen! Bepaalde versies hebben zelfs recht op een gestuurde demping en een actieve stabilisatorstang die het rijplezier danig verhoogt. Kortom, deze RX onderging een ware metamorfose en dat merk je vooral bij een actieve rijstijl. Toegegeven, hij staat nog niet op het niveau van zijn Duitse concurrenten maar hij verschaft meer dan ooit rijplezier. Een ander vrij paradoxaal minpunt van deze hybride wagen is zijn verbruik. Wanneer je in de stad en op verbindingswagen erg fel anticipeert, daalt het verbruik naar ongeveer 7 l/100 km, soms zelfs iets minder. Maar eens je op de snelweg rijdt, de natuurlijke biotoop voor een wagen van dit kaliber, stijgt het verbruik makkelijk naar 8,5 liter. Op snelweg haal je nauwelijks voordeel uit de hybride aandrijving. Op die manier biedt deze motorisatie nauwelijks voordelen in vergelijking met een dieselconcurrent… Het fiscale voordeel spelt vooral in de fleetsector en voor particulieren in Vlaanderen. Voor andere consumenten is deze versie niet voordelig.
200t
Als je weg bent van zijn look, is misschien de conventionele benzineversie interessant. Deze 2.0 turbomotor levert 238 pk. Deze aandrijflijn is niet de meest sportieve variante maar de wagen weegt ook minder. Hij zet 1.885 kg (1.960 voor de 4×4) op de weegschaal en dat vertaalt zich ook in een dynamischer weggedrag. Hoewel we dit niet hebben kunnen testen, gaan we er van uit dat deze viercilinder bij snelweggebruik minder gulzig is dan de hybride versie…
Besluit
Deze RX is danig veranderd en gaat er zeker op vooruit. Feit is dat onze versnipperde fiscaliteit en het ontbreken van een plug-in hybride versie een echte doorbraak in de weg staat. Lexus levert enkel een conventionele hybrid en die is vooral in de Franstalige landshelft weinig voordelig.
RX 450h in cijfers
Motoren : 2 elektromotoren + V6 op benzine, 3.456 cc; 313 pk bij 6.000 opm; 335 Nm bij 4.600 opm.
Aandrijving : op de vier wielen.
Versnellingsbak : CVT automaat.
L/b/h (mm) : 4.890/1.895/1.685
Leeggewicht (kg): 2.100
Kofferinhoud (l) : 539-1.612
Brandstoftank (l) : 65
0 tot 100 km/u (s.) : 7,7
Prijs : 62.450 € BTW incl.
Vermogen : 313 pk
Topsnelheid: 200 km/u
Gem. Verbr. : 5,3 l/100km
Positieve punten
Weinig anoniem design
Comfort en werkingsstilte
Eindelijk dynamisch
Overtuigende 200t versie
Vlotte hybride motorisatie die efficiënt is in de stad…
Negatieve punten
… weinig interessant op de snelweg (verbruik)
Gewicht daalde amper
Enkel leverbaar als vijfzitter
Overige motorisatie
RX 200t : 238 pk, 7,8 l/100km, 200 km/u, 55.095 euro BTW incl.
Prijs : 62.450€ BTWi
Vermogen : 313 pk
Topsnelheid : 200 km/u
Gem. verbruik : 5.3 l/100km
CO2 : 122 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be