Het verhaal van de Juke-R begon eigenlijk als een grap tussen de ingenieurs, toen iemand met een uitdaging op de proppen kwam: “Als we nu eens de motor van de GT-R in de Juke plaatsten?!” Een te gek idee dat vorm kreeg dankzij tuner Ray Mallock Ltd, die belast werd met de taak de mechaniek van de coupé aan de kleine SUV aan te passen. Nu 3,5 jaar later is het recept niet veranderd, maar evolueerde het verder.
600 pk !
Deze Juke-R 2.0 krijgt de jongste evolutie van de V6 3.8 bi-turbo aangemeten, die ook de GT-R Nismo aandrijft. Deze krachtcentrale bezorgt hem zo maar eventjes 600 pk en een koppel van 652 Nm. En om ervoor te zorgen dat deze cavalerie vlotjes op het asfalt komt, werd het chassis grondig aangepast. De structuur zelf werd compleet gewijzigd en versterkt met behulp van een buizenstructuur, terwijl de mechanische componenten eigenlijk niets meer gemeen hebben met het seriemodel. De integrale aandrijving komt van de GT-R coupé, net als de gestuurde ophanging en de sequentiële zesversnellingsbak.
Steroïdenbehandeling
De Juke heeft al een fraai design, dat op de Juke-R gewoon extravagant werd. De flanken hebben bodybuilders allures, de drempels en wielbogen worden sterk benadrukt en de ronde ventilatiesleufjes in de voorspoiler maken plaats voor gigantische, vierkante openingen. Daarbij komen nog de sleuven in de motorkap, de achterbumper waarin twee enorme uitlaten uitmonden en, boven de achterruit, een enorme, tweedelige vleugel. Het geheel staat tenslotte op gigantische 20 duims sloffen. De boodschap is duidelijk!
Advertentie – lees hieronder verder
Racesfeer
Aan boord van de Juke-R klauteren vormt al een uitdaging op zich. Je hebt bij voorkeur de lenigheid van een slangenmens om vlot over de buizen van de rolkooi te glippen om zo plaats te nemen achter het stuur, gezeten in de omvattende Recaro-kuipstoel Hiermee is de racesfeer meteen verzekerd! Er is trouwens geen gewone veiligheidsgordel aanwezig, want je wordt stevig vastgegespt in een vijfpuntsharnas. Het contrast is dan ook frappant tussen deze nieuwe items en wat nog overblijft van het interieur van de standaard Juke. Bij nader inzien herkennen we toch de middenconsole die aangepast werd om alle regelsystemen (o.a. voor de ophanging) te herbergen, naast een multimedia module die zelfs een echte telemetrieregistratie omvat.
Bruut geweld
Eindelijk kunnen we los gaan! De eerste 100 meter tegen een slakkengangetje verbazen: deze Juke laten zich rijden zoals om het even welke andere geciviliseerde sportwagen. Maar wanneer de instructeur me eindelijk een «go» geeft, kan ik niet weerstaan om het rechterpedaal diep in te trappen. En dan … gebeurt er niets gedurende enkele ogenblikken, hoogstens een seconde misschien. Maar vervolgens geeft de auto me een ferme trap onder mijn kont, brutaal, zonder zich in te houden. De acceleratie is zonder meer adembenemend en wordt begeleid door een mechanisch gedonder!
De reactietijd was blijkbaar te verklaren door het koude weer in de bergen op onze testlocatie op dat moment, werd me verteld. Daardoor raakten de banden niet op temperatuur en hadden de ingenieurs de parameters van het systeem aangepast om de tractie te optimaliseren. Nissan gaf geen officiële cijfers prijs over de Juke-R 2.0. Maar als je weet dat hij een 100-tal pk’s meer levert dan de eerste versie, die al in 3,7 seconden van 0 tot 100 km/u spurtte, kan dit cijfer alleen maar indrukwekkender worden!
Ondertussen suis ik met een rotvaart op de chicane af. Ik vrees even het ergste, maar toch remde ik nog meer dan voldoende af. Dat was gerekend buiten de enorme kracht van het remsysteem, dat ook van de GT-R werd ingepikt en toelaat een enorm anker uit te werpen als het nodig is. De links-rechts-combinatie laat toe de capaciteiten van de directe en strakke stuurinrichting te appreciëren, alvorens zonder verpinken de volgende haarspeldbocht aan te snijden, die eveneens zonder aarzeling of enige rolbeweging wordt verorberd. Erg indrukwekkend, maar jammer genoeg krijg ik amper de tijd om alles impressies in me op te nemen en me aan te passen aan de brutale reacties van de wagen, want het is alweer tijd om het stuur door te geven aan de volgende testrijder. Deze kennismaking was inderdaad een beetje kort om het volledige potentieel van de Juke-R 2.0 te ontdekken…
Niet te koop
Net zoals de vorige versie, is ook voor de Juke-R 2.0 geen commerciële carrière voorzien. Nissan sluit echter de mogelijkheid niet uit dat er op specifieke aanvraag wel één of enkele exemplaren worden geproduceerd. Net zoals dat het geval was in 2012, toen enkele stuks werden vervaardigd voor klanten uit de Golfstaten. De constructeur plakte er al meteen een concreet prijskaartje op: minstens 500.000 euro … zonder taksen.
Besluit
Het is duidelijk dat ze zich bij Nissan goed weten te vermaken! Alleen al het idee om zo’n voertuig te vervaardigen zou je in de psychiatrie kunnen doen belanden. Het uiteindelijke resultaat van dit hersenspinsel is dan ook echt te gek!
De Nissan Juke-R in enkele cijfers
Motor : V6,benzine, 3.799cc, 600pk bij 6.800tr/min, 652Nm van 3.200 tot 5.800tr/min.
Transmissie : op de vier wielen.
Versnellingsbak : automaat dubbele koppeling, 6 verhoudingen.
L/l/h (mm) : 4.130/1.900/1.570
0 -100km/u (sec) : +/- 3,5
Positieve punten
Te gek voertuig
Super exclusief
Explosief rijgedrag
Technologisch waagstuk
Negatieve punten
Waanzinnige prijs
Motorgeluid kon beter
Wordt normaal niet geproduceerd, tenzij…
Prijs : +/- 605.000 € BTWi
Vermogen : 600 pk
Topsnelheid: +/- 260 km/u
Gem. verbruik : NB
CO2 : NB
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be