Het minste wat we kunnen zeggen, is dat de klant die op zoek is naar een gezins-MPV bij Volkswagen heel wat keuzemogelijkheden heeft met de Golf Sportsvan, de Touran en de Sharan. En dan hebben we het nog niet gehad over de meer utilitaire Caddy en Transporter. De Touran staat centraal in dit gamma en biedt een interessant compromis tussen interieurruimte en compacte buitenafmetingen. De Touran krijgt eindelijk ook het nieuwe MQB-platform van de VW groep. De wagen werd in zijn carrière wel twee keer grondig gemoderniseerd ( in 2006 en 2010) zodat hij jonger oogde maar aan de basis was het nog steeds een wagen die in 2003 werd gelanceerd. En die jaren begonnen stilaan te wegen. Het gloednieuwe model 2015 tapt uit een heel ander vaatje. Hij heeft recht hedendaags infotainment dat compatibel is met Mirror Link, Apple Car Play en Android Auto. Een en ander kan zelfs van achteraan (draadloos) geconfigureerd worden door of voor de kinderen via een tablet. Voeg hier nog een wifi hotspot aan toe en het « connected » gezin heeft een nieuwe beste vriend !
13 cm extra
De Touran is op alle vlakken veranderd zodat we dit keer echt over een generatiewissel kunnen spreken. De wagen wordt gebouwd met lichtgewichtmaterialen, eigen aan het MQB-platform. Op die manier zet de nieuwe Touran ruim 67 kg minder op de weegschaal. Los daarvan zijn de proporties beter afgestemd op die van een gezinswagen. De wagen groeide in totaal 13 cm in de lengte en kreeg een 11 cm langere wielbasis. Het resultaat is een eenvolumewagen die relatief compact blijft en toch zeven zitplaatsen biedt. Met een lengte van 4,52 m zit hij perfect tussen de gewone en de Grand Scénic. Op de tweede rij biedt de Touran ook heel veel zitruimte. Door de schouderbreedte van 1,52 meter kan je perfect drie kinderstoelen naast elkaar monteren op de achterbank. Niet alleen de passagiers op de tweede zitrij worden met extra beenruimte bedacht, ook de passagiers helemaal achterin hebben recht op beenruimte, de naam waardig. De achterbank staat ook op een rail (die je over 20 cm kan verschuiven) zodat je desgewenst extra ruimte kan creëren, een extraatje waar de vorige generatie Touran van verstoken bleef. Maar er is meer dan extra centimeters want VW zorgt ook voor andere details. Zo kan je de hoek van de achterbank instellen en krijg je op elke zitplaats (ook op de twee zitjes achterin) isofix montagepunten. Er werd ook voor een handig opklapsysteem gezorgd zodat je makkelijk op de achterste stoelen raakt. Overal vind je bergvakken en laterale gordijntjes. Optioneel wordt ook achterin stoelverwarming gemonteerd. Kortom, men heeft aan alles gedacht om van de Touran de ideale gezinswagen te maken.
Verhuiswagen in spe
Als we het interieur bekijken, vragen we ons af hoe men in een dergelijke, relatief korte, wagen zoveel been- en kofferruimte kan genereren ? Als je de kofferklep opent, sta je versteld van het laadvolume. Je kan die laatste overigens automatisch openen via een zwaaibeweging met de voet onder de achterbumper. Wanneer je tot aan de hoedenplank laadt, raak je 749 liter kwijt in de koffer. Als je het net installeert, kan je tot tegen de dakrand laden en slikt de koffer 1.040 liter. Dit zijn gigantische proporties ! Als je de achterstoelen niet nodig hebt, hoef je ze niet uit te bouwen en te stockeren. Ze plooien in een handomdraai weg in de laadvloer van de koffer. Wanneer je alles neerklapt, biedt de Touran een laadvolume van 1.980 liter. Dat is haast 2m3 voor een auto die amper 4,52 m lang is ! Maar, er is meer. Vanaf het Highline-afwerkingsniveau kan je ook de passagiersstoel vooraan opklappen tot een tafeltje zodat je bijzonder lange objecten kan transporteren. Maar nogmaals, cijfers zeggen niet alles. Ook hier voorziet VW tal van interessante details. In de koffer vinden we stopcontacten voor 12 en 230 Volt. Er is een bergvak voor de hoedenplank en we vinden sjorhaakjes om bagage te zekeren. Verder is er een plastic « hoek » die je op de koffermat kan klitten om bagage recht te houden. Dit zagen we eerder al bij Skoda. Tot slot zijn er ook rails om tal van kofferaccessoires te bevestigen.
Advertentie – lees hieronder verder
Hedendaagse uitrusting
De Touran krijgt hedendaagse technologie mee en dat merk je ook aan de veiligheidsuitrusting. De wagen wordt standaard uitgerust met automatische noodremhulp en multi-collsion-assistent. Er komt een adaptieve snelheidsregelaar, een alertheidassitent, een gestuurde demping en een rijstrookassitent. Tot slot voorziet men ook een systeem waarbij men het achteruitrijden met een aanhangwagen kinderlijk eenvoudig maakt.
Onder de motorkap vinden we vanaf de lancering drie TDI dieselmotoren (1.6 met 110 pk, 2.0 TDI met 150 of 190 pk). De basisversie rijdt romig en zet voor dagelijks gebruik overtuigende prestaties neer. De 2.0 TDI met 150 pk laat zich iets nadrukkelijker horen maar komt een stuk pittiger uit de hoek. Met deze motor heeft de Touran veel meer reserve om een helling op te rijden, zelfs wanneer de koffer helemaal vol zit ! Benzinerijders worden door VW bedacht met de verbazende 1.2 TSI (110 pk) voor mensen die niet zoveel kilometers afleggen. Er bestaat ook een 1.4 TSI met 150 pk die zich uitstekend van zijn taak kwijt. De 1.8 TSI met 180 pk zorgt voor ronduit sportieve prestaties. Het onderstel voelt erg dynamisch aan. Jammer genoeg konden we dit tijdens onze testrit op Nederlandse bodem niet in detail evalueren. De wagen gedraagt zich echter als een Golf : hij rijdt keurig, voorspelbaar en laat geen steken vallen.
Besluit
De Touran heeft niet het meest extravagante koetswerk en krijgt al evenmin het meest aantrekkelijke dashboard van zijn segment. Als compacte monovolumewagen biedt hij wel een uitstekende verhouding tussen buitenafmetingen en ruimte binnenin. De zin voor detail en de riante uitrusting met recente technologieën maken er een schitterende gezinswagen van. De grotere Sharan kan enkel nog zijn zijdelingse schuifdeuren voorleggen om het verschil te maken met deze bijzonder doordachte Touran.
Touran 1.6 TDI 110 in cijfers
Motor : 4 cilinder in lijn, turbodiesel met common rail, 1.598 cc; 110 pk van 3.200 tot 4.000 opm; 250 Nm tussen 1.500 en 3.000 opm.
Aandrijving : op de voorwielen.
Versnellingsbak : Manuele zesbak of gerobotiseerde bak met dubbele koppeling en 7 versnellingen.
L/n/h : 4.527/1.829/1.659 mm
Leeggewicht (kg): 1.539
Koffer (l) : de 743 à 1.980
Brandstoftank (l) : 58
0 tot 100 km/u (s.) : 11,9
Positieve punten
Verhouding buitenafmetingen/interieur/koffer
Uitstekende modulariteit
7 echte zitplaatsen
Perfecte afwerking / zin voor detail
Hedendaagse uitrusting
Negatieve punten
Klassiek design/eerder uniform
Sober interieur
Erg grote achterdeuren zijn onhandig op parkings
Prijs : 26.880 € BTW incl.
Vermogen : 110 pk
Topsnelheid : 187 km/u
Gem. verbruik : 4,4 l/100km
CO2 : 115 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be