RACETEST Porsche Cayman GT4 Clubsport MR: «Door dit soort auto’s wil een mens weer gaan racen!»

Onze vermaarde testpilote heeft deze kleine Porsche bijzonder gesmaakt. Ze was dermate onder de indruk van de wagen dat ze haar competitiehonger terugvond…

Gepubliceerd op 19 januari 2017
Leestijd : 4 min

Deel

RACETEST Porsche Cayman GT4 Clubsport MR: «Door dit soort auto’s wil een mens weer gaan racen!»

Ik krijg wel vaker de vraag of ik nog rij. En om eerlijk te zijn, afgezien van de tests die ik voor Auto Trends maak, heb ik mijn helm sinds mijn laatste race niet meer opgezet. Dat was overigens in de FIA GT1 in 2011!
Of ik het mis? Op die tweede vraag antwoordde ik steevast: “Neen, helemaal niet! Mijn zoon, mijn gezin en mijn andere bezigheden komen op de eerste plaats!”

Ik zie echter altijd teleurstelling in de ogen van de geïnteresseerden en dat kan ik ook begrijpen. Maar, dat was tot voor kort, nog voor die bewuste herfstdag! Die dag zou ik terugrijden richting Lausitzring, een route die ik als mijn broekzak ken van de periode dat ik DTM reed. Daar zou ik met een Porsche Cayman GT4 Clubsport MR, die door Manthey Racing werd afgesteld, gaan rijden!

Op het programma van de dag staan drie wagens op een circuit dat niet meteen een blijvende indruk op mij heeft gemaakt. Het gaat om de straatversie van de Porsche Cayman GT4, de Cayman GT4 Clubsport en de Cayman GT4 Clubsport MR. Je kan dit nog het best vergelijken met reizen in premium, business of in first! De keuze wordt uiteraard bepaald door het budget maar ook door de circuitervaring van de piloot. Vraag is: “Ben ik nog wel voldoende pilote?”…

De straatversie

Deze eerste variant doet het uitstekend en biedt een prima compromis voor weg en circuit. Ik stap in, zet me goed en stel alles af. Het interieur brengt geen verrassingen maar ik voel me wel meteen thuis in een Porsche! “Tiens? Een manuele versnellingsbak!? Dat is even geleden!” Porsche levert hier een auto voor puristen die hun bolide zelf willen besturen en aanvoelen. “Zou ik nog in staat zijn tot het betere tip-hiel werk? Geen nood, in de S-modus doet de auto dit voor mij!” “Nee?” “Reken maar!” Deze vlotte en compacte krokodil levert 385 pk en erft enkele onderdelen – waaronder de remmen – van de 911 GT3. Het is een uitstekende machine om er weer in te komen. “Waar lag die ideale lijn alweer?”

Advertentie – lees hieronder verder

De «gentlemen-car»

We stappen over naar het serieuzere werk. Deze keer kies ik ook voor helm, handschoenen en een intercom. Ik kom in een ander universum aan het stuur van deze Cayman GT4 Clubsport die slechts voor circuitgebruik werd ontwikkeld. Hij straalt een racy sfeertje uit door de rolkooi, de kuipstoel met zespuntsgordel de PDK 6-versnellingsbak en de schakellepels aan het stuur… Op de bolide werden bovendien gloednieuwe en voorverwarmde slicks gemonteerd. “Mjam mjam!”

Ik schakel uiteraard alle rijhulpsystemen uit (tractiecontrole en ook de stabiliteitscontrole, hoewel die voor slicks werd geconfigureerd) en vertrek voor vijf rondjes waarbij het tempo een stuk hoger ligt. Ik voel me prima in mijn sas maar de te zachte ophanging verhindert me om voluit te kunnen accelereren en ook het stuurgevoel is me om diezelfde reden iets te vaag. Tot slot moet ik terrein prijsgeven op een journalist die voor me rijdt in de Porsche Cayman GT4 Clubsport MR. “En ja hoor, vooral dat laatste werkt me op de zenuwen!”

De graal

Uiteindelijk stap ik over in de MR-versie die zo inzetbaar is in de racerij en ik begrijp ook meteen waarom! Door deuren en een motorkap van carbon en plexi-zijruiten in combinatie met een lichtere voorruit te monteren, spaart men 78 kg. Verder zien we een batterijsleutel, een remkrachtverdeler en een stuur met enkele elementaire benodigdheden (radiocommunicatie met de stand, drank en lichten). Eén en ander oogt vertrouwd en ook de niet-bekrachtigde remmen geven vertrouwen omwille van hun doseerbaarheid. Maar vooral de instelbare vering waarbij de demping en de rebound regelbaar is, maakt van deze auto een te duchten concurrent! “Je lijkt wel op rails te rijden!” tot je grens van de fysica bereikt! Na twee bochten is er geen spoor meer van de journalist die me eerder parten speelde want die zit nu aan het stuur van de Clubsport. Oef! Jammer genoeg vliegen de vijf rondjes voorbij, dit is te kort…

Ik heb me al dikwijls afgevraagd welke betrouwbare en goed ontwikkelde wagen me zou kunnen prikkelen om weer goesting te krijgen in circuitwerk. Welnu, ik heb hem gevonden!
Na deze test met de Porsche Cayman GT4 en de Clubsport MR-versie in het bijzonder moet ik één en ander herzien. Al men me voortaan vraagt of ik het racen niet mis, zal ik volmondig antwoorden: “Ja, ik mis het hard!”

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Porsche voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.