TEST Audi RS3: alleen het beste is goed genoeg

De RS3 is het instapmodel van Audi’s RS-familie en deze versie duwt de grenzen steeds verder. Voortaan levert de motor 400 pk. Ander goed nieuws is dat deze RS voortaan, naast de Sportback, ook als berlineversie met vier deuren wordt aangeboden…

Gepubliceerd op 8 mei 2017
Leestijd : 4 min

Deel

TEST Audi RS3: alleen het beste is goed genoeg

De “gewone A3” kreeg vorig jaar al een facelift en in die zin is het logisch dat de krachtigste versie, de RS, enkele maanden later dezelfde veranderingen ondergaat. Op vlak van design zien we geen extravagante zaken zoals dat gebruikelijk is voor het merk uit Ingolstadt. Deze RS maakt het verschil met zijn aandrijflijn en zijn onderstel, niet met optische “tuning”. Zo komt er geen opzichtige achterspoiler, geen hypergrote luchtinlaat en al evenmin misplaatst carbon. Ondanks dat is deze versie erg geslaagd. We zien bredere vleugels, chroom uitlaatsierstukken en de remschijven springen in het oog achter de 19-duimsvelgen (minimumgrootte) Kortom, deze RS3 herken je meteen!

Mercedes in het vizier

Een RS heeft bovenal een uitzonderlijke motorisatie. Onder de motorkap zit een 2.5 liter grote vijfcilinder die grondig werd herzien. Het motorblok is niet langer van gietijzer maar wel van aluminium waardoor hij veel lichter (-26 kg!) werd. De nokkenasaandrijving werd ook verbeterd en de turbodruk werd verhoogd. Verder werd het motormanagement aangepast  om nog enkele extra pk’s te kunnen winnen. Het vermogen stijgt van 367 naar 400 pk (en 480 Nm). Kortom, dit is het antwoord van de Audi-boys op de recent gelanceerde Mercedes A AMG45 die 381 pk levert! In dit segment moet je meer dan in gelijk welke andere niche de krachtigste hebben, dit is een kwestie van imago.

In tijden waarin elke gram CO2 wordt geteld en waarin men naarstig op zoek is naar bijkomende veiligheidssystemen, lijken deze cijfers misschien minder relevant. Wij geloven echter dat ze een bestaansreden hebben want hier voel je meer dan ooit adrenaline aan het stuur en ook dat is avontuurlijk!

Quattro aandrijving nog verbeterd

Advertentie – lees hieronder verder

De RS3 bestaat voortaan, naast de 5-deurs Sportback-versie, ook als berline en dat is een première. Hoewel dit soort koetswerk doorgaans vooral aanslaat in de Verenigde Staten, Azië of Zuid-Europa, is het leuk voor de liefhebbers van het genre op onze markt. Met dit koetswerk oogt hij wat introverter, maar schijn bedriegt…

Met een druk op de knop wek je de vijfcilinder tot leven en dat zorgt meteen voor leuk kabaal. Als de motor is opgewarmd, proberen we de “launch control” en dan verandert de aangename brom in een heus gehuil waarvan je gegarandeerd kippenvel krijgt. De acceleratieoefening van 0 tot 100 km/u lukt in 4,1 seconden en dat is twee tienden sneller dan de vorige versie. Dat is weinig en meteen erg indrukwekkend want de auto weegt een slordige 1.600 kg. We sturen de RS3 over een kronkelweg in de bergen en rijden ons vervolgens verloren in de Arabische woestijn, het ultieme testparcours voor deze wagen. Net zoals bij de vorige versie is deze S Tronic (7-trapsversnellingsbak) in comabinatie met de Quattro-aandrijving perfect om al dat vermogen op het asfalt te zetten, zelfs op een glad wegdek. Naarmate je het ritme verhoogt, gaat er ook meer vermogen naar de achterwielen. De besturing is bijzonder nauwkeurig en het onderstel zorgt voor een opmerkelijke stabiliteit. Wie zijn RS3 ook op circuit wil gebruiken, kan nog twee interessante accessoires overwegen. Om te beginnen is er de gestuurde “Sport RS”-demping die stugger is voor circuitgebruik. Er zijn ook carbon remschijven. Daarvan was de prijs nog niet bekend maar reken op enkele duizenden euro’s! Zo uitgerust, krijg je een krachtige en begeerlijke rijmachine die niet alleen zeer performant maar ook erg comfortabel blijft, rekening houdende met zijn sportieve natuur.

Besluit

Bij elke nieuwe versie van de RS3 worden de grenzen een beetje verlegd. Wie had pakweg 20 jaar geleden durven denken dat een middenklasser van dit kaliber 400 pk zou gaan leveren? En ondanks het waanzinnige vermogen klopt het plaatje van deze wagen perfect. De uitzonderlijke transmissie en het dito onderstel heeft niet de minste moeite met het motorpotentieel. 

+

Prestaties

Motorkarakter

Voorkomen

Afwerking interieur

Wegligging

Comfort blijft behouden

Makkelijk beheersbaar

Veelzijdigheid

Gewicht

Ceramische remmen zijn een must bij echt sportief gebruik

Tarief (+ optieprijzen)

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.