Twee jaar geleden haalde Mercedes-AMG de krantenkoppen met de aankondiging van de krachtigste 2-liter productiemotor ooit gebouwd: met een maximum beschikbaar vermogen en koppel van respectievelijk 421 pk en 500 Nm legde hij de lat zo hoog dat geen enkele constructeur sindsdien beter heeft gedaan.
Dit blok is verkrijgbaar in verschillende Mercedes-modellen, zoals de A-Klasse en de daarvan afgeleide GLA en CLA, en biedt vanzelfsprekend absolute topprestaties. Gocar kreeg de kans om een week lang een CLA AMG 45 S Shooting Brake uit te testen, de allerkrachtigste variant (de vierpitter pakt in zijn niet-S-versie uit met 387 pk en 480 Nm, wat natuurlijk nog steeds erg veel is, nvdr).
Het gaat zoals je ziet om een relatief compacte break die ideaal is om een klein gezin-met-bagage van A naar B te brengen, al zou hij zich ook moeten kunnen meten met ‘pure’ sportwagens. Slechts één manier om daar achter te komen…
Advertentie – lees hieronder verder
Brutaal
Met zijn matzwarte lak, prominente bumpers en 20-inch wielen heeft de CLA AMG 45 S Shooting Brake een intimiderende uitstraling die zijn sportieve pretenties alle eer aandoet. Het interieur, dat volledig met leder en Alcantara is bekleed, verschilt niet veel van dat van een goed uitgeruste traditionele CLA, behalve dan dat hij met een paar uiterst stevige – lees: harde – en nogal smalle sportstoelen uitpakt.
De sfeer is uitgesproken ‘high-tech’ met op het dashboard twee grote schermen die met elkaar verbonden zijn door een groot gemeenschappelijk zwart ‘venster’. Deze nogal duistere wereld wordt opgefleurd door hier en daar rode accenten. Persoonlijk vinden we dit soms een beetje te veel van het goede – die rode veiligheidsgordels bijvoorbeeld…
Weergaloze grip
Om ervoor te zorgen dat zijn uitzonderlijke motor beheerst kan worden, is de CLA 45 S AMG standaard uitgerust met 4Matic+ vierwielaandrijving met torque vectoring, wat de wielen in bochten elk met een andere snelheid kan doen draaien om de stabiliteit te vergroten en wat het bochtenwerk ten goede komt.
De ESP bezit op zijn beurt drie verschillende niveaus om deze AMG meer of minder speels te maken. Ben je iemand die graag aan het driften gaat, dan zal de ‘drift mode‘ zeker smaken. Deze is namelijk behoorlijk effectief en amusant, al moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat de (dure) banden veel sneller vervangen zullen moeten worden. Driftkoning of niet, de bestuurder moet sowieso leren leven met de enorme stugheid van het onderstel. Deze Mercedes is echt beenhard afgeveerd, wat alles behalve ideaal is op de vele slechte wegen die België telt.
Kortom, je hebt maar beter een goede ruggengraat als je deze monsterlijke break wil temmen, die anders wel verrassend soepel is voor een wagen van dit kaliber. Na 2.500 toeren begint de turbo volop te blazen en geeft de motor zijn gigantische potentieel vrij. Gepaard met een grommend geluid dat doet denken aan dat van een grote motorfiets, en ondanks zijn stevige leeggewicht (1.700 kg), accelereert deze Mercedes in amper 4 seconden van 0 naar 100 km/u. Ook interessant om te weten: de naald gaat pas in de rode zone vanaf 7.000 t/min.
De achttrapsautomaat met dubbele koppeling maakt indruk met zijn snelheid en de algemene ervaring is zeer opwindend, zelfs in de Comfort-modus. Schakel je Sport of Sport+ in, dan verlopen de verzetswissels nóg sneller en brult de uitlaat nog feller dankzij een klep die de uitlaatdemper ontlast.
Kinderspel
Naast de fantastische motor heeft de CLA 45 S AMG nog een andere, aangename verrassing in petto, namelijk zijn vrij neutrale weggedrag. De vering mag dan wel te stevig zijn, de baanvastheid en het stuurgedrag van deze auto zijn absoluut de moeite. Deze CLA is communicatief, duivels precies en ongelofelijk gemakkelijk in gebruik. Wat anderzijds toch ook stoort, is dat hij een aan/uit-karakter heeft. Hij lijkt zich immers altijd en overal 100% te willen geven. Dit laatste is vooral lastig in stedelijk en traag verkeer.
Dat gezegd zijnde, is dit een supersnelle break die je onmiddellijk met vertrouwen vult en aanmoedigt om bochten altijd maar sneller te nemen. Hij doet je niet aarzelen om het gaspedaal te vloeren, simpelweg omdat hij aan het asfalt gelijmd lijkt. Zijn razende vierpitter en zijn scherpe chassis beloven extreme sensaties, terwijl het lijkt dat zijn grenzen mijlenver verwijderd zijn. Fantastisch gewoon.
Conclusie
De Mercedes-AMG CLA 45 S Shooting Brake is een ultra-efficiënte, extreem snelle en veelzijdige auto, maar zijn aan/uit-karakter wordt vermoeiend op dagelijkse basis en demping lijkt bijna onbestaande. Een ander struikelblok is zijn basisprijs van 77.440 euro, wat wel heel erg veel is voor ‘maar’ een CLA. Anderzijds kan je er niet omheen dat zijn krachtbron in één woord fantastisch is: een parel van het pre-elektrische tijdperk.
De Mercedes-AMG CLA 45 S Shooting Brake in cijfers
Motor: viercilinder, turbobenzine, 1.991 cc; 421 pk bij 6.750 tpm; 500 Nm bij 5.000 tpm
Aandrijving: vierwielaandrijving
Versnellingsbak: 8-traps automaat met dubbele koppeling
L/B/H (mm): 4.693/1.857/1.413
Rijklaar gewicht (kg): 1.675
Koffervolume (l): 470-1.354
Inhoud brandstoftank (l): 51
0 tot 100 km/u (sec.): 4
Topsnelheid: 270 km/u
Verbruik WLTP: 7,9 l/100 km
CO2: 204 g/km
Prijs: 77.440€
BIV: Vlaanderen: 1.858,79€ ; Wallonië en Brussel: 4.957€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 444,56€ ; Wallonië en Brussel: 446,03€
Ecomalus Wallonië: 600€
- Fantastische motor
- Prestaties
- Zeer scherp rijgedrag
- Te hard afgeveerd
- Aan/uit-gedrag
- Hoge prijs
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be