De belangrijkste nieuwigheid op de S-klasse is misschien wel de toevoeging van de semi-automatische piloot die je ook al in de E-klasse kon inschakelen. Da's een geavanceerde cruise control die rekening houdt met voorliggers (met een instelbare minimumafstand), zelf van rijstrook verandert (op manueel bevel natuurlijk) en ook zelf parkeert, desnoods vanop afstand via de smartphone. Maar het gaat verder: bij iets complexere verkeerssituaties, zoals bij het oprijden van een rond punt, zal de cruise control ook voor versnelling of vertraging zorgen. En zelf sturen? Dat kan hij zelf ook. Een beetje.
Halve piloot
De semi-automatische piloot volgt de rijstrook zolang hij de lijnen opmerkt. En dan maar hopen dat het systeem de juiste inschattingen maakt, met de handen klaar in het luchtledige om in te grijpen. Want hoewel deze Mercedes meestal rustig de weg volgt, grijpt hij soms pas zo laat in dat het voor andere weggebruikers lijkt alsof je net wakker bent geschoten. Zelf rijden, blijft… ontspannender.
Nieuwe motor
Onze testwagen heet S 450 Lang, met 'Lang' als verwijzing naar de uitgezette wielbasis en met onder de kap de nieuwe 6-in-lijn benzinemotor die voor de CLS werd ontwikkeld. Geen 4.5-liter maar een 3-liter met een geïntegreerde elektrische hulpmotor. Die helpt enerzijds het verbruik en de CO2-opgave naar beneden te trekken, en zorgt anderzijds voor een beetje extra punch. Kostprijs voor deze versie: € 100.672 zonder extra's.
Advertentie – lees hieronder verder
Aan vermogen in ieder geval geen gebrek: het blok produceert 367 pk en de elektrische motor nog eens omgerekend 22. Topsnelheid? Elektronisch begrensd op 250 km/u. Het sprintje naar 100 km/u? 5,1 seconden en je hoeft er, op het gaspedaal indrukken en het stuur rechthouden, helemaal niets voor te kunnen. De standaard 9-trapsautomaat doet zijn werk zonder meer uitstekend. Zacht, feilloos, knap op de achtergrond. Net als de motor zelf.
Leunen
Dat (mee)rijden met de nieuwe S-klasse ontspannend werkt, vooral voor passagiers in deze extra lange versie, komt niet als een verrassing aan. Alle snufjes ontdekken, doe je niet op 1, 2, 3 en een wie een kleine hatchback gewoon is, vraagt zich af waarom het in hemelsnaam noodzakelijk is om voor alle denkbare en ondenkbare zaken instellingen te hebben. Wel… Omdat het kan!
Het draait natuurlijk allemaal om comfort en Mercedes liet wat dat betreft geen kans onbenut. Bewijs daarvan is bijvoorbeeld de verbeterde ophanging die aan de scanner zit. Op basis van zo'n scangegevens – van de weg voor je – wordt de setup constant aangepast: harde verkeersdrempels worden zachte kussens en putten lijken minder diep dan ze in werkelijkheid zijn. En in bochten zorgt de Curve-functie ervoor dat de koets in de andere richting helt – tot 3° – om ze 'waterpas' te houden. Dat systeem kenden we al uit de S-klasse Coupé en Cabrio en draagt ook weer bij tot een zo sereen mogelijk transport: het uiteindelijke doel.
Conclusie
De Mercedes S-klasse is weer up-to-date maar nu ook niet in die mate dat hij zoals vroeger met kop en schouders boven de concurrentie uitsteekt. De volgende stap is de 100% autonome versie. Laat je rijden? Voorlopig liever nog met chauffeur.
Info en prijzen op de Mercedes-website
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be