TEST PROTOTYPE Toyota Yaris GR-4: Racen maar!

Deze zeer spannende nieuwe Yaris zal als basis dienen voor de volgende rallywagen van Toyota. Zijn tweede doel? Het merk (opnieuw) een sportief imago bezorgen…

TEST PROTOTYPE Toyota Yaris GR-4: Racen maar!

Begin jaren ’90 werd Toyota als een sportief merk aanzien. Een van de vaandeldragers was de Celica GT-4, waarmee de Japanse fabrikant indertijd het Wereldkampioenschap Rally domineerde, met drie achtereenvolgende wereldtitels in ’92, ’93 en ’94. Vijfentwintig jaar later blijft er niet veel meer over van dit sportieve imago, vooral dan omdat Toyota zich volop op hybride aandrijflijnen is beginnen te concentreren. Toch is Toyota de laatste jaren het volumemerk bij uitstek geworden dat het meest in de autosport betrokken is. Zo werd de rijderstitel in het Wereldkampioenschap Rally binnengehaald met Ott Tänak, twee overwinningen van de 24 uur van Le Mans, een triomf in de laatste Dakar… De impuls werd touwens gegeven door de “nieuwe” president van de Toyota Motor Corporartion, Akio Toyoda, die het sportieve imago van zijn merk wilde herstellen. De GT86 was het eerste wapenfeit, de Supra de tweede, en met deze Yaris GR-4 wordt nog een stap verder gegaan…

Om mee te racen

De GR-4 vormt de basis van de rallywagen waarmee Toyota in 2021 aan het WRC-kampioenschap zal deelnemen. Het gaat met andere woorden om een homologatiemodel waarvan 25.000 eenheden moeten worden geproduceerd. Hoewel er nog veel werk aan de winkel is wat dit laatste betreft, heeft Toyota besloten om eerst de wedstrijdversie klaar te stomen en dan pas het productiemodel, net zoals Lancia destijds deed met de Delta en Mitsubishi met de Lancer Evo. Pas in augustus zal de Yaris GR-4 in productie gaan, wat meteen verklaart waarom onze testauto zowel binnenin als aan de buitenkant vol camouflage hangt. De ingenieurs willen nameljik nog enkele zaken geheim houden, voorlopig althans.

Wat we wel al kunnen prijsgeven, is dat de Yaris GR-4 is een driedeurs is, dat zijn achterste spoor breder uitkomt dan het voorste (wat de stabiliteit en de tractie optimaliseert) en dat er op zijn gewicht werd bespaard. Zijn dak is bijvoorbeeld gemaakt van carbon, terwijl de flanken en de motorkap van aluminium zijn.  Droog aan de haak weegt deze Yaris 1.250 kg.

“Minstens 250 pk”

Zijn motor, een geblazen 1.600 cc driecilinder, is volgens hoofdingenieur Naohiko Saito, hoofdingenieur “de lichtste en meest compacte op de markt”. Dezelfde man verklaart dat dit blok “minstens 250 pk en 350 Nm koppel ontwikkelt”. Bevestigen kunnen we dit niet, behalve dan dat deze toyota over vierwielaandrijving beschikt en dat hij drie rijmodi heeft: Normal, die de voorkeur geeft aan tractie (60% van het koppel op de voorwielen), Sport, die hem omzet in een achterwielaandrjiver (70% van het vermogen op de achterwielen), en tot slot Track, met een 50/50-verhouding tussen de voor- en achteras.

Duivels efficiënt

Het was in Portugal dat we deze super-Yaris mochten uitproberen. Eerst op de openbare weg, vervolgens op het circuit van Estoril. De eerste rit liet toe om de wagen te evalueren voor dagelijks gebruik. Wat dat betreft, hebben we goed nieuws want de uitrusting is compleet (inclusief GPS, spraakcommando’s, noodremassistentie en zelfs het uitlezen van verkeersborden) en de Yaris GR-4 zelf zeer levendig, bijzonder evenwichtig en zelfs comfortabel. Een genot om te rijden, al swingt het brandstofverbruik snel de pan uit als je gas geeft. Nog voor er een meter op het circuit werd gereden, gaf de boordcomputer al 9,6l/100km aan…

Tot het uiterste

We starten onze rondjes op Estoril in de Track-modus, met 50% koppel voor de voorwielen en 50% voor de achterwielen. Opvallend is dat er niet op een agressieve manier van versnelling wordt gewisseld, maar ook dat deze kleine Toyota zeer snel bochtenwerk levert. Niet alleen kunnen we van een “gezond” weggedrag spreken, hij blijkt ook zeer tolerant en gemakkelijk te controleren. Schakel je de Sport-modus in, gaat hij meer de speelse toer op en komt de neiging naar overstuur bovendrijven, al blijft zijn karakter ook dan geruststellend en homogeen. Alleen jammer dat hij er in deze extreme omstandigheden zoveel benzine doorjaagt, in dit geval 18,3l/100km…

Conclusie

De basis van Toyota’s toekomstige rallywapen levert puike prestaties en getuigt van en een indrukwekkend rijgedrag. Toyota weet duidelijk nog steeds hoe een sportwagen hoort te zijn.

De Toyota Yaris GR-4 in cijfers

Motor: 3-cilinder, benzine, turbo, 1.600cc; (250 pk; 350 Nm).

Aandrijving: 4-wielaandrijving, variabel.

Versnellingsbak: manueel, 6 versnellingen

Gewicht (kg): 1.250

Tankinhoud (l): 50

Prijs: +/- € 35.000 BTW incl.

Vermogen: 250 pk

Topsnelheid: 250 km/u

Gemeten brandstofverbruik: 9,6 l/100 km