Dit is veruit de mooiste en bekendste bocht ter wereld: de beroemde Raidillon – de bocht bij de Eau Rouge voor puristen – zal aangepast worden. Zijn reputatie dankt deze bocht natuurlijk aan zijn helling. Voor de meest ervaren piloten is het mogelijk om hier volgas doorheen te razen, maar het vereist veel moed en een uitstekende fysieke conditie. Deze “helling” is in ieder geval een echte klassieker, voor de coureurs, net als voor de toeschouwers die hem ook zeer waarderen.
Hoe spectaculair en plezierig deze bocht ook is, toch heeft hij de afgelopen jaren ook veel inkt laten stromen, vooral vanwege de vele ongelukken die daar plaatsvonden.
Sinds het fatale ongeval van Anthoine Hubert in 2019 hebben zich inderdaad nog verscheidene andere incidenten voorgedaan, zoals dat van Williams-ontwikkelingscoureur Jack Aitken tijdens de 24 Uren die daarbij zware verwondingen opliep.
Een paar weken later waren nog eens zes W Series-piloten betrokken bij een ongeval op dezelfde plaats. Gelukkig zonder veel erg. De snelheid in combinatie met de bocht zijn namelijk twee elementen die de mechaniek en de banden van de bolides op dit circuit er telkens zwaar op de proef stellen.
Advertentie – lees hieronder verder
Scherpere bocht?
Laat het duidelijk zijn: gerenommeerde piloten en het publiek vragen niet om wijzigingen aan het circuit van Spa-Francorchamps. Toch is er nu een consensus dat de veiligheid voorrang moet hebben op het spektakel. Daarom heeft Spa-Francorchamps een deel van de investering van 80 miljoen van zijn tienjarenplan gereserveerd om het tracé van de Raidillon aan te passen. En het werk is al begonnen.
Concreet zullen de vangrails en de uitloopzone aan de top worden aangepast. Vooral aan de linkerkant wil men het trechtereffect verminderen en de zichtbaarheid vergroten voor wie achterop komt en op dit punt niet kan zien of de piste al dan niet belemmerd is.
Daarom omvatten de werken ook de uitbreiding van de uitloopzones en de toevoeging van grindbakken. Op de gepubliceerde beelden is te zien dat er al aanpassingen zijn gedaan aan de beschermende vangrails, precies op het punt waar Aitken en de W Series-rijders van de baan zijn gegaan. Concreet betekent dit op de beelden van het project dat de bocht iets wordt aangescherpt.
Noteer ook dat deze werken worden uitgevoerd, zodat het circuit de FIM Grade C-licentie kan verkrijgen die nodig is voor de terugkeer van motorraces die gepland staan voor 2022. Zal het nog mogelijk zijn om de Eau Rouge volgas te nemen? Wait and see!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be