De Vlaamse regering wil een vignet invoeren voor buitenlandse voertuigen op onze wegen. Dit project werd onverwachts aangekondigd, want verschillende partijen waren eerder voorstander van een kilometerheffing. Vlaanderen sluit zich dus aan bij Wallonië, waar de nieuwe regering ook een vignet wil invoeren. In Vlaanderen zou het aangekondigde systeem digitaal zijn, in plaats van een traditioneel vignet. Vlaanderen rekent op 130 miljoen euro belastinginkomsten vanaf 2027, terwijl Wallonië de inkomsten op 50 miljoen euro schat.
Volgens de Vlaamse overheid is het de bedoeling om buitenlandse automobilisten te laten bijdragen aan het onderhoud van de weginfrastructuur. Buitenlandse bestuurders nemen 20% van het verkeer op de gewestwegen voor hun rekening. De regering heeft aangegeven dat deze nieuwe belasting kostenneutraal zou zijn voor Vlaamse automobilisten, wat ook het idee is van Wallonië. Het vignet zou geïntegreerd worden in de kosten van de verkeersbelasting.
Nu al problemen?
Dit project lijkt echter nu al op juridische problemen te botsen. En dat is niets nieuws. De afgelopen twintig jaar zijn verschillende pogingen om een vignet in te voeren mislukt. De belangrijkste reden voor deze mislukkingen zit in de Europese regelgeving, die de invoering van dit type heffing bemoeilijkt. EU-wetten garanderen het vrij verkeer van burgers en goederen, waardoor het illegaal is om een systeem in te voeren dat buitenlanders mogelijk discrimineert.
De situatie in Duitsland in 2019 illustreert deze obstakels. Het land had geprobeerd een verplicht vignet voor alle bestuurders in te voeren, maar de Duitse burgers kregen een terugbetaling voor de kosten van deze belasting. Het Hof van Justitie van de Europese Unie oordeelde dat dit systeem discriminerend was voor buitenlandse bestuurders, waardoor het niet kon toegepast worden. Deze beslissing is gebaseerd op het gelijkheidsbeginsel, dat een hoeksteen is van de Europese wetgeving.
Advertentie – lees hieronder verder
De Vlaamse en Waalse plannen doen aan deze situatie denken. De Vlaamse overheid wil buitenlandse bestuurders dezelfde tarieven aanrekenen als lokale inwoners, in verhouding tot wat laatstgenoemden aan verkeersbelasting betalen. Maar als Vlaanderen en Wallonië ervoor zouden kiezen om deze heffingen te compenseren voor hun eigen inwoners, dreigen ze dezelfde juridische tegenstand te stuiten als Duitsland.
Welke oplossing?
De invoering van een vignet in Vlaanderen en Wallonië zou ook kunnen leiden tot harmonisatieproblemen op nationaal niveau. Als de twee gewesten niet coördineren, ontstaat er ook een ongelijke behandeling van bestuurders, vooral voor wie regelmatig de gewestgrenzen overschrijdt. Daarom heeft Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) aangekondigd dat er binnenkort overleg met Wallonië start om elke vorm van interne discriminatie te vermijden.
Het is ook nog maar de vraag wat Vlaanderen en Wallonië precies begrijpen onder ‘wegenvignet’. Geldt dit alleen voor snelwegen? Als dat het geval is, kunnen buitenlandse bestuurders net zo goed ons zeer dichte secundaire wegennet gebruiken, wat de files op deze wegen alleen maar zou vergroten. Het belooft in ieder geval een pittig dossier te worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be