Deze Panhard-CD boezemde de grote constructeurs angst in

In 1964 overschaduwde deze Franse raceauto met een nogal vreemde lijn de zware kanonnen die in de 24 Uur van Le Mans door de grote merken werden ingezet. Een terugblik op dit rollend laboratorium.

Gepubliceerd op 31 mei 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Deze Panhard-CD boezemde de grote constructeurs angst in

Aerodynamisch onderzoek in de auto-industrie is niet nieuw. Begin jaren 60 werkte het Laboratoire Aérodynamique Gustave Eiffel aan een zo efficiënt mogelijke raceauto. Charles Deutch en Robert Choulet, van het SERA-CD bureau, stonden aan de basis van dit project dat zijn tijd ver vooruit is. De twee mannen gebruikten al hun vakkennis om een voertuig met een stroomlijn te ontwikkelen die een vliegende schotel waardig was.

a8a500d7-5981b0ebea6c045c4efa45fdca7aea37

Tweecilinder

Onder dit glasvezel koetswerk schuilde een Panhard tweecilindermotor van 848 cc die dankzij een compressor 78 pk ontwikkelde. Met een gewicht van slechts 540 kg kon de LM64 dankzij zijn uitstekende luchtweerstandscoëfficiënt en vijfversnellingsbak toch 230 km/u halen. Deze auto nam deel aan de 24 Uur van Le Mans in 1964 en volgde moeiteloos de prototypes van de grote fabrikanten, ondanks een enorm verschil in vermogen, cilinderinhoud… en financiële middelen.

a8e8d86c-5b7eec13a690a2a5882de012a2a75ba6

Advertentie – lees hieronder verder

Teleurstelling

Helaas verpestte een mechanisch defect alle hoop van het Panhard-CD-team, terwijl het tweede ingeschreven voertuig zich ook uit de race moest terugtrekken na versnellingsbakproblemen. Om een onbekende reden nam Deutch na dit ongelukkige voorval niet meer deel aan competities met zijn auto’s. De LM64/2, die door Michelin werd gebruikt voor de ontwikkeling van zijn racebanden, werd vervolgens tentoongesteld in het Le Mans museum, tot hij werd gekocht door de beroemde verzamelaar Adrien Maeght. Nu is hij eigendom van een Britse amateur, die met de Panhard-CD al twee keer deelnam aan het Goodwood Festival of Speed en Le Mans Classic in 2004. Op 6 juni wordt de wagen geveild door Giquello, waar hij wordt geschat tussen de 600.000 en 1,2 miljoen euro.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
51.754 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Oldtimers
Autoworld viert 110 jaar Maserati

Een leuk idee voor deze eindejaarsperiode: waarom geen bezoekje brengen aan ‘Maserati 110 years’, de tentoonstelling die nog loopt tot 23 februari in Autoworld? Dit evenement schetst de prestigieuze geschiedenis van het bedrijf en is zeker de moeite waard, net als de volledige collectie in het Brusselse museum.

Gisteren 3 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.754 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.