5 excentrieke supercars van kleine merken

De afgelopen decennia zijn er tal van excentrieke, soms extreem radicale supercars van kleine constructeurs verschenen. Dit zijn er 5 om zeker te onthouden…

5 excentrieke supercars van kleine merken

Spyker C8

Bekend om zijn herhaalde faillissementen, produceerde de Nederlandse fabrikant Spyker vanaf 2001 de C8. Deze zeer barokke auto, verkrijgbaar als coupé en cabriolet, wordt aangedreven door een Audi-V8 die 400 pk of meer ontwikkelt. Er wordt momenteek gesproken van een mogelijke – zoveelste – redding van het bedrijf.

Pagani Zonda

De Pagani Zonda kwam in 1999 voor het eerst uit zijn Italiaanse werkplaats gerold en is voorzien van een Mercedes-AMG-middenmotor (die afhankelijk van de uitvoering van 394 pk tot 690 pk ontwikkelt). Zeer opvallend zijn de uitzonderlijke afwerking en door de racerij geïnspireerde techniek.

3 extreme auto’s ontworpen voor (multi)miljonairs Geschift… Hoeveel het onderhoud van een McLaren F1 kost

Bac Mono

Deze straatlegale eenzitter met  Formule 1-look (min of meer) wordt aangedreven door een 2,5-liter 4-cilinder van 309 pk. Combineer dit forse vermogen met een belachelijk laag gewicht (580 kg) en je weet dat er vuurwerk volgt. 0 tot 100 km/u lukt met een Mono in amper 2,8 seconden.

Ariel Atom 4

De Ariel Atom is al in de vierde versie toe. Tussen zijn buizenchassis ligt een 2-liter turbo van Honda, goed voor 320 pk. Totaalgewicht? 595 kg… Dit bakje is even snel als een Ferrari, maar dan voor een fractie van de prijs.

Ginetta Akula

De uiterst radicale, vorig jaar voorgestelde Ginetta Akula tekent voor 600 pk en 700 Nm koppel dankzij een atmosferische V8-motor. Zijn gigantische achterspoiler ligt er niet voor de schijn, dankzij die vleugel geniet hij evenveel neerwaartse druk als een racewagen van de LMP3-klasse.