1. 911 was eerst 901, tot Peugeot zich moeide
Tijdens de voorstelling van de coupé in 1964 heette de sportieve Porsche nog 901. Dat was echter niet naar de zin van Peugeot, dat alleenrecht had op alle typeaanduidingen met een “0” in het midden. In totaal werden er van de 901 toch 82 exemplaren geproduceerd.
2. Een 912 voor minder geld
Toen de productie van de Porsche 356 met vier cilinders werd stopgezet, was er nood aan een nieuw instapmodel. Dat kwam er in de vorm van de 912, voorzien van de motor van die 356. De 912 werd gebouwd van 1965 tot 1969 en in 1976 verscheen de 912E met VW-techniek, maar dan enkel in de VS.
Advertentie – lees hieronder verder
3. De 911 moest verdwijnen
In de jaren ’70 had Porsche wilde plannen om de 911 te vervangen door een gloednieuw model met een V8-motor in de neus. Die 928 kon de belofte echter niet inlossen en dus bleef de 911 gewoon in productie. Gelukkig maar!
4. Eén en dezelfde fabriek
Al sinds 1964 wordt elke 911 in elkaar geschroefd in de Porsche-fabriek in Zuffenhausen, dichtbij Stuttgart. Dagelijks worden er 110 exemplaren geassembleerd.
5. Zeven generaties
Hoewel de 911 nog steeds over dezelfde basislijnen beschikt als in het begin, bestaat het model al 55 jaar en zijn er al 7 generaties van verschenen. Van oud naar jong: 911, G series, 964, 933 (de laatste luchtgekoelde), 996, 997 en 991.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be