Documentaire over RUF: Porsche, maar dan veel exclusiever

Liefhebbers van Porsche kennen ongetwijfeld RUF Automobile, een van de meest toonaangevende tuningbedrijven ter wereld. Over die firma, en in het teken van de CTR ‘Yellowbird’ Anniversary, heeft Welt zopas een zeer interessante documentaire op YouTube gezwierd. Uiteraard konden we het niet laten om die video met onze lezers te delen, net als een korte geschiedenisles.

Gepubliceerd op 12 november 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Documentaire over RUF: Porsche, maar dan veel exclusiever

RUF Automobile, beter bekend als simpelweg ‘Ruf‘, is een in 1939 in Duitsland opgerichte onderneming die zich aanvankelijk alleen op het onderhoud en de reparatie van voertuigen toespitste. Daar kwam eind jaren 40 verandering in, want toen startten de experimenten met eigen ontwerpen, wat in 1955 resulteerde in… een tourbus. Niet wat je verwacht had, nietwaar?

Over die tourbus waren klanten zeer tevreden. In die mate zelfs dat Ruf besloot om uit te breiden en een nieuwe afdeling – speciaal voor bussen – in het leven te roepen. Wat dat met Porsche-modellen te maken heeft? Nog niets. Om dat hoofdstuk aan te snijden, moeten we tijdreizen naar de jaren 70.

ruf_turbo_3-3-1977

Na een eerste Porsche-ombouw in 1975, bouwde Ruf twee jaar later de Turbo 3.3 (zie foto boven, verwijzend naar zijn cilinderinhoud en goed voor 300 pk) en in 1978 de SCR, een turboloos model voorzien van een 215 pk opwekkende 3,2-liter ‘flat-six’. Voor die tijd was dat een uitgebreide paardenstal, of toch voor een atmosferische motor, maar peanuts in vergelijking met wat later zou volgen.

ruf_scr_1978

Advertentie – lees hieronder verder

In 1983 kwam Ruf met zijn eerste productiemodel op de proppen: de BTR (voor Gruppe B Turbo RUF). Dat was deze keer een 3,4-liter turbo die 374 pk ontwikkelde. In 1984 won een BTR de wedstrijd ‘World’s Fastest Cars‘ van het Amerikaanse autotijdschrift Road & Track, met niet alleen de hoogste topsnelheid (300 km/u) maar ook de strafste acceleratie op zijn naam. Het sprintje van 0 tot 97 km/u (0-60 mph) lukte hem in een razendsnelle 4,7 seconden,

ruf_btr_1983

Wat Ruf echter pas echt legendarisch maakte, was de CTR (Gruppe C Turbo RUF) die in 1987 verscheen. Vanwege diens kanariegele koetswerkkleur werd die twinturbo-coupé ‘Yellowbird‘ gedoopt, een lief koosnaampje voor een regelrecht monster. Toen de CTR op de markt kwam (en dat bleef hij tot 1996), werd er een top van 339 km/u mee geregstreerd, wat hem tot de snelste productiewagen op de planeet bombardeerde. Nogmaals: dit was in de eighties!

ruf_ctr_prototype_yellowbird_1987

Voor de volledigheid: die Porsche-die-geen-Porsche-was, leverde een onvoorstelbare 469 pk en 553 Nm, wat naar hedendaagse normen nog altijd zeer impressionant is. Een jaar nadien ging Ruf trouwens nog verder en werd de naald tot 342 km/u gebracht. Alsjeblieft!

Om de CTR kracht bij te zetten – alsof dat nodig was – blikte Ruf indertijd een video in van zijn nieuwe wapen, scheurend op de beruchte Nürburgring. Beelden daarvan kan je in de onderstaande documentaire van Welt aanschouwen.

ruf_ctr_yellowbird_drift

En vandaag?

Anno 2022 verkoopt Ruf nog altijd nieuwe auto’s, waarvan twee met een retro-uiterlijk: de SCR, tegenwoordig 510 pk en 470 Nm sterk, gepuurd uit een atmosferische 4-litermotor (320 km/u), en de CTR, nog steeds een biturbo die het bijvoegsel ‘Anniversary’ heeft gekregen en die 710 pk en 880 Nm uit een 3.6 sleurt (360 km/u). Beide wegen volgens de fabrikant exact 1.250 kg, wat natuurlijk erg weinig is voor zulke krachtige wagens.

Blijft over: het topmodel met de naam CTR 3 Clubsport. Dat circuitbeest bezit in tegenstelling tot de SCR en CTR  geen visuele link met het verleden, maar ziet er wel om van te smullen uit. Het betreft dan ook een waar raspaard met – hou je vast – 777 pk en 980 Nm in stal, goed voor een top van een al even opzienbarende 380 km/u…

Ruf-ctr3-clubsport

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Porsche voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Porsche voertuig?
51.756 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.