Dream Cars

Deze auto moest zijn merk redden

Geschreven door Stéphane Monsin | 28/05/2020

“Waanzinnig” is een beschrijving die bij bijna alle TVR-modellen past. Maar de Sagaris springt er toch een beetje van tussenuit, en wel vanwege de periode waarin hij gelanceerd werd…

TVR werd in 1946 opgericht en produceerde kleine, lichte en wendbare sportauto’s voor liefhebbers die graag het circuit opzochten voor amateur- of zelfs beroepsraces. Het merk begon zich na verloop van tijd van zijn Britse concurrenten te onderscheiden door steeds krachtigere motoren in alsmaar kleiner en lichter wordende vierwielers te leggen. Het hoogtepunt werd bereikt in de jaren ’80 en ’90 met de Griffith, een roadster die nauwelijks groter is dan een Mazda MX-5, maar wel een monsterlijke V8 onder de motorkap verbergt, en dit alles zonder de minste elektronische hulp. Met andere woorden, TVR’s waren “mannenauto’s”…

TVR Griffith

Jammer genoeg begon het het potentiële klantenbestand voor dergelijke auto’s als sneeuw voor de zon te smelten. Koppel daar een risicovolle bedrijfsvoering aan toe en in 2004 stond TVR aan de rand van het faillissement. Het merk werd gered door een Russische oligarch, die de ontwikkeling van een nieuw model op zich nam: de Sagaris.

Sagaris TVR

De Sagaris werd in 2005 gelanceerd. Zijn naam kwam van een strijdbijl uit het oude Grieksenland  strijdbijl en zijn uiterlijk was geïnspireerd op duurracewagens. Hij woog amper 1.000 kilo, maar liet zich toch aandrijven door een 4,0-liter 6-cilindermotor van meer dan 400 pk, net als de laatste Ferrari-berlinette van die tijd. Groot verschil: trouw aan zijn filosofie kreeg de Sagaris geen elektronische hulp aangereikt. Geen ESP (uiteraard), maar ook geen ABS of zelfs maar een airbag, hoewel reeds door de Europese Unie. Of de Sagaris een succes werd? Drie keer raden.

TVR ging in 2008 weer failliet en werkt momenteel een comeback. We’ll see…

Sociale media

Aarzel niet om dit artikel te delen

Trefwoorden

Zoek de trefwoorden die bij dit artikel horen

Onze partners