Renault-klanten besparen flink geld met opgepoetste oude onderdelen

Eigenaars van een elektrische Renault kunnen binnenkort bij een reparatie een stevige duit besparen op hun onderdelen. In een van zijn fabrieken is het Franse merk gestart met het opwaarderen van gebruikte onderdelen, die een derde goedkoper worden dan de originele. Al is het net het punt dat elektrische auto’s minder snel op de garagebrug belanden.

Gepubliceerd op 28 maart 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Renault-klanten besparen flink geld met opgepoetste oude onderdelen

Het is niet genoegzaam bekend, maar binnen Renault is een bedrijf actief dat The Future is Neutral heet. Het is een start-up die zich bezighoudt met het inspecteren en het nieuw leven inblazen van oude onderdelen, terug goed genoeg voor dienst in te repareren modellen. Ook wel de circulaire economie genoemd, en een basispijler van Europa’s Fit for 55-plan.

Renault is er klaar voor. Via zijn aftersaleskanaal begint het herbruikbare onderdelen aan te bieden voor een prijs die zo’n 30% lager ligt. Het voordeel voor de klant is dus een interessante korting en geen garantieverlies, terwijl de druk op het milieu vermindert bij onderdelen met een verlengde levensduur. De kwaliteit zou even goed moeten zijn, volgens het merk.

Er is voorlopig wel een voorwaarde. Enkel de bezitters van een elektrisch voertuig komen in aanmerking. In zijn fabriek in Flins, de Refactory, is The Future is Neutral gestart met het herconditioneren van elektrische motoren voor de Zoé, Twingo E-Tech, Kangoo E-Tech en Master E-Tech; herbruikbare elektronica voor de Zoé en Kangoo E-Tech, en ook batterijen met een tweede levensduur voor de Zoé, Twingo E-Tech en Megane E-Tech.

refurbishing_motor

Advertentie – lees hieronder verder

8.000 euro voor batterij

Vooral dat laatste wekt belangstelling, omdat de factuur van een batterijvervanging geen pretje is. Dat de herstelling zo tijdrovend is ligt eraan dat het pakket in de bodem van de auto zit verwerkt, en het vertegenwoordigt ook een derde van de totale waarde. Zo’n vervanging kost bij een Renault Zoé al snel 8.000 euro, bij een Tesla kan het zelfs oplopen tot bijna het dubbele omwille van de grootte. Voor de eerste eigenaar is dat probleem niet zo groot, want de Europese consument geniet een garantie van acht jaar, of 160.000 kilometer, met een resterend autonomiepeil van 75%, maar daarna kom je in de gevarenzone terecht.

Toeval is het niet dat Renault met zijn elektrische modellen begint. Zo kan het de vraag beter kanaliseren. Een elektrische auto is niet alleen opgebouwd uit minder onderdelen, maar is ook minder gevoelig aan slijtage en blijft dus langer fit.

Ook Stellantis is gestart

The Future is Neutral ernaar om vanaf dit jaar een productiecapaciteit te realiseren van “meer dan 3.000 opgeknapte onderdelen per jaar” voor elektrische voertuigen. Maar dat is nog maar het begin. Renault heeft de ambitie om uit te groeien tot een leider van de circulaire economie en zal ook fabrieken in Turkije en Spanje in het project betrekken. Het merk mikt op een omzet van 2,3 miljard euro tegen het einde van dit decennium en een marge van 10%. Het is ook de bedoeling dat op termijn volledige auto’s worden heropgewaardeerd en er onderdelen voor modellen met verbrandingsmotor op de schroefbanken terechtkomen.

De beoogde omzet van Renault blijft niet gespeend van enige ambitie. Volgens concurrent Stellantis zal eerder de totale circulaire economie in de automobielindustrie 2 miljoen euro bedragen tegen 20230. De Europees-Amerikaanse merkengroep heeft eind vorig jaar zijn eigen herconditioneringsdepartement opgestart, in de Mirafiorifabriek in Turijn. De strategie is gelijklopend, en start eveneens met onderdelen voor het elektrische gamma om in een later stadium over te schakelen op een breder arsenaal. Stellantis verwacht dat er volgend jaar al 50.000 van die nieuw-oude componenten in circulatie komen.

Europa eist overigens al een tijdje dat een flink deel van afgedankte auto’s wordt gerecycleerd, maar deze materialen belanden veelal in andere takken van de industrie zoals de bouw of metallurgie (downcycling). Renault hield The Future is Neutral boven de doopvont in de herfst van 2022 met een visie om uiteindelijk oude auto’s te transformeren tot een grondstoffenbron voor nieuwe auto’s (upcycling). The Future is Neutral wil zelfs uitgroeien tot een leverancier voor de gehele auto-industrie, en dus niet alleen Renault.

Volgens het Franse merk zijn er elk jaar meer dan elf miljoen afgedankte auto’s in Europa, waarvan elk zo’n 85% aan recyclagemateriaal bevat.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Wat er mis liep bij Northvolt

Het Zweedse bedrijf Northvolt zou de eerste grote Europese fabrikant van batterijen voor elektrische auto’s worden. Vandaag zijn ze failliet. Wat liep er mis?

Gisteren 4 min Hans Dierckx
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.