Hyundai Ioniq 5
De Ioniq 5 ziet er innemend uit, met een look die zowel retro als futuristisch is. Bovendien heeft hij een modern vormgegeven en zeer ruim interieur. Er zullen twee vermogensniveaus en evenveel batterijcapaciteiten worden aangeboden, voor een WLTP-actieradius van maximaal 480 km. Zijn prijs in België: vanaf 49.999 euro.
Advertentie – lees hieronder verder
Mercedes EQS
De Mercedes EQS belooft een absolute topper te worden. Deze elektrische berline gaat prat op een uitzonderlijk comfort aangevuld door een hoogtechnologisch interieur en als klap op de vuurpijl zou hij met 800 km autonomie flirten, een voorlopig record. Jammer genoeg belooft hij ook zeer duur te worden, naar verluidt zo’n 130.000 euro.
Kia EV6
Deze Kia is in wezen dezelfde auto als de Ioniq 5, een vrucht van moederbedrijf Hyundai. Beide modellen delen hetzelfde platform, dezelfde batterijen en dezelfde motoren. Kia liet al vallen dat de EV6 (en dus ook de Ioniq) de eerste betaalbare elektrische auto’s met een 800V-systeem zijn, waardoor het opladen sneller verloopt. Concreet zou het ‘maar’ 18 minuten duren om met een snellader 80% capaciteit op te wekken. De prijs van de Kia EV6? Vanaf 43.990 euro. Noteer ook de komst van een supersnel accelerende EV6 GT.
BMW i4
De BMW i4, zeg maar de elektrische versie van de 4 Reeks Gran Coupé, mag je beschouwen als een rechtstreekse concurrent van de Tesla Model 3. Zijn grote voordelen ten opzichte van de laatstegenoemde Amerikaanse EV: een merkreputatie om ‘u’ tegen te zeggen, fantastische fabricagekwaliteit en een onbetwistbare know-how op het gebied van weggedrag. Voor de i4 kondigt BMW een actieradius aan van 493-590 km of 416-520 km, afhankelijk van de versie (340 of 544 pk). Basisprijs: 59.600 euro.
Cupra Born
Het jonge Spaanse sportmerk Cupra, een zusje van Seat, maakt zich op met de Born, een elektrische cross-over die het midden houdt tussen een stadswagen en een monovolume, maar dan met ballen. Onder zijn verleidelijke koetswerk gaat de technische basis van de VW ID.4 schuil. De verschillende versies leveren 150, 204 of 231 pk, en Cupra kondigt een autonomie tot 780 km aan. Prijzen in België zijn nog niet bekend.
BMW iX
In het kielzog van de i4 zal BMW ook zijn eerste “elektrisch geboren” SUV lanceren, dus geen elektrische variant van een reeds bestaand model. De iX heeft al naam gemaakt, puur omwille van zijn controversiële uiterlijk gevolgd door een nogal onhandige marketingcampagne op sociale netwerksites. De iX is 4,9 m lang, 2 m breed en 1,7 m hoog en ruim binnenin. Klanten kunnen kiezen uit 71 of 105 kWh-batterijen (tot 600 km autonomie) en vermogens van 326 pk, 503 pk, en zelfs 600 pk voor de toekomstige M60-versie. Deze kolos staat vanaf november bij de BMW-dealers en kost minstens 81.200 euro.
Mercedes EQB
Na de EQC en de EQA lanceert Mercedes met de EQB dit jaar zijn derde SUV-op-stroom, zeg maar de elektrische variant van de GLB. Noteer 7 zitplaatsen en tot 1.710 liter koffervolume voor deze hoogpotige, waarmee het Duitse merk voornamelijk jonge gezinnen viseert. De commercialisatie staat nog voor het einde van dit jaar op de planning, al zijn nog niet alle details bekend. Wat we wel weten, is dat zijn actieradius zo’n 400 km bedraagt en dat hij tot 260 pk produceert.
Tesla Model Y
Er wordt al een hele poos reikhalzend uitgekeken naar Tesla’s eerste compacte SUV. De Model Y speelt dan ook in een bijzonder populaire categorie. De ‘Y’ werd anderhalf jaar geleden in de VS gelanceerd en de eerste leveringen worden hier nog voor het einde van de zomer verwacht. Eerst aan de rol is de “Long Range”, waarvan wordt beweerd dat hij een bereik van meer dan 500 km heeft. Basisprijs: 63.000 euro.
VW ID.5
VW gaat een derde ID-model lanceren. De technische eigenschappen van die ID.5 zullen dezelfde zijn als die van de ID.4, en hij zal ook recht hebben op het nieuwe GTX-label. Verwacht wordt dat de VW ID.5 GTX tot 300 pk ontwikkelt en in ongeveer 6 seconden van 0 naar 100 km/u spurt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be