Elektrisch

Dreigt er stekkeroorlog tussen EV’s?

Tesla wil zijn NACS-laadpoort opdringen ten nadele van de CCS-standaard die de meeste andere merken gebruiken. Het automerk van Elon Musk schermt met de technische superioriteit van zijn systeem dat een hoger laadvermogen toelaat en bovendien compacter is.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 16/11/2022 | Leestijd: 2 min

Het is niet nieuw dat een bepaald type van elektrische toestellen een eigen soort stekker heeft naargelang de fabrikant of zelfs de versies. Denk maar aan smartphones, tablets of computers waarvan de stekkers vaak niet uitwisselbaar zijn. Hetzelfde fenomeen doet zich ook voor op de markt van elektrische wagens. In Europa overheerst de CCS-laadpoort (voluit Combined Charging System) die intussen door de meeste merken wordt gebruikt en zowel laden op wisselstroom (AC) als gelijkstroom (DC) toelaat. Die combinatie is belangrijk omdat je thuis op wisselstroom oplaadt, maar snelladen met gelijkstroom gebeurt.

Naast CCS heb je echter nog twee andere standaarden: Chademo (charge to move) die vooral in Azië populair is en de Amerikaanse tegenhanger NACS (Nord American Charging Standard) die door Tesla wordt gepromoot. Het automerk van Elon Musk wil met NACS echter graag tot de algemene standaard uitgroeien, omdat deze laadpoort volgens hen technisch superieur is. Eerst en vooral zijn de stekker en de laadpoort maar half zo groot, kan er steeds wisselstroom en gelijkstroom geladen worden en kan het laadvermogen dat 1 Megawatt oplopen, wat zowat dubbel zo groot als bij de concurrenten.

Advertentie – lees hieronder verder

tesla nacs

Tesla voert druk op

Tesla wil daarom NAAC stevig pushen als nieuwe algemene laadstandaard. In de eerste plaats op de thuismarkt in Noord-Amerika, waar NAAC inderdaad nu al de dominante standaard is bij de snelladers. Bovendien heeft Tesla in eigen land een groot deel van de markt van elektrische wagens in handen. Daarom gaat de fabrikant ervanuit dat het logisch is dat de overige spelers zich aanpassen en op (korte) termijn CCS zullen inruilen voor NACS.

Dat klinkt goed, alleen is het niet zo zeker dat de andere merken meteen deze zienswijze zullen volgen. Onder meer Audi, BMW, Jaguar, Polestar, Renault en Volkswagen gebruiken de CCS-standaard, die volgens hen ruimschoots voldoet aan de behoeften van de EV-rijders en bovendien verder zal evolueren op vlak van laadvermogen en de mogelijkheden voor bidirectioneel laden (V2G). Dat laatste is inderdaad minstens zo belangrijk als ultrasnel laden in een concept van duurzame stroomvoorziening, omdat een elektrische auto perfect dienst kan doen als thuisbatterij om de pieken in het stroomverbruik mee op te vangen.

Het is dus afwachten of en wanneer deze stekkeroorlog tussen de EV’s zal losbarsten en wie de winnaar zal zijn.

Beelden: Unsplash.com

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie