Het is niet nieuw dat een bepaald type van elektrische toestellen een eigen soort stekker heeft naargelang de fabrikant of zelfs de versies. Denk maar aan smartphones, tablets of computers waarvan de stekkers vaak niet uitwisselbaar zijn. Hetzelfde fenomeen doet zich ook voor op de markt van elektrische wagens. In Europa overheerst de CCS-laadpoort (voluit Combined Charging System) die intussen door de meeste merken wordt gebruikt en zowel laden op wisselstroom (AC) als gelijkstroom (DC) toelaat. Die combinatie is belangrijk omdat je thuis op wisselstroom oplaadt, maar snelladen met gelijkstroom gebeurt.
Naast CCS heb je echter nog twee andere standaarden: Chademo (charge to move) die vooral in Azië populair is en de Amerikaanse tegenhanger NACS (Nord American Charging Standard) die door Tesla wordt gepromoot. Het automerk van Elon Musk wil met NACS echter graag tot de algemene standaard uitgroeien, omdat deze laadpoort volgens hen technisch superieur is. Eerst en vooral zijn de stekker en de laadpoort maar half zo groot, kan er steeds wisselstroom en gelijkstroom geladen worden en kan het laadvermogen dat 1 Megawatt oplopen, wat zowat dubbel zo groot als bij de concurrenten.
Tesla voert druk op
Tesla wil daarom NAAC stevig pushen als nieuwe algemene laadstandaard. In de eerste plaats op de thuismarkt in Noord-Amerika, waar NAAC inderdaad nu al de dominante standaard is bij de snelladers. Bovendien heeft Tesla in eigen land een groot deel van de markt van elektrische wagens in handen. Daarom gaat de fabrikant ervanuit dat het logisch is dat de overige spelers zich aanpassen en op (korte) termijn CCS zullen inruilen voor NACS.
Advertentie – lees hieronder verder
Dat klinkt goed, alleen is het niet zo zeker dat de andere merken meteen deze zienswijze zullen volgen. Onder meer Audi, BMW, Jaguar, Polestar, Renault en Volkswagen gebruiken de CCS-standaard, die volgens hen ruimschoots voldoet aan de behoeften van de EV-rijders en bovendien verder zal evolueren op vlak van laadvermogen en de mogelijkheden voor bidirectioneel laden (V2G). Dat laatste is inderdaad minstens zo belangrijk als ultrasnel laden in een concept van duurzame stroomvoorziening, omdat een elektrische auto perfect dienst kan doen als thuisbatterij om de pieken in het stroomverbruik mee op te vangen.
Het is dus afwachten of en wanneer deze stekkeroorlog tussen de EV’s zal losbarsten en wie de winnaar zal zijn.
Beelden: Unsplash.com
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be