Fisker is misschien geen bekende naam, maar het is geen nieuw merk. De oprichter lanceerde eerder al een merk en een model, meer bepaald in 2008. Henrik Fisker, de ontwerper achter de BMW Z8, de Aston Martin Vantage V8 en de VLF Force 1 supercar, lanceerde toen de Karma, de allereerste elektrische luxesedan met range extender. Maar ondanks het aantrekkelijke design en de technische kenmerken, werd het geen succes. In 2013 ging het merk failliet, waarna het werd opgekocht door Chinezen.
Maar Henrik Fisker hield vol en besloot zijn merk opnieuw te lanceren en elektrische auto’s te produceren, te beginnen met de Ocean SUV, die al in 2020 gepresenteerd werd. Hij viel toen al op met enkele technologische innovaties, zoals zonnepanelen op het dak die de batterij opladen en de auto een actieradius tot 1.600 km per jaar geven.
Groot rijbereik
Een jaar na de aankondiging dat hij in Europa op de markt komt, is de Fisker Ocean eindelijk beschikbaar en weten we meer over zijn prijs en technische specificaties. De auto zal verkrijgbaar zijn in verschillende vermogens- en batterijvarianten. De meest interessante op dit moment lijkt de basisversie Sport met een 275 pk sterke elektromotor en een batterij met een brutocapaciteit van 66 kWh.
Advertentie – lees hieronder verder
Fisker heeft de Europese WLTP-homologatietests afgelegd om het rijbereik van zijn Ocean te bepalen. De tests vielen veel positiever uit dan verwacht: de Ocean Sport haalt een rijbereik van 464 km, 62 km meer dan de oorspronkelijke prognose en, nog belangrijker, 9 km beter dan de gelijkaardige Tesla Model Y. Het verschil lijkt misschien verwaarloosbaar, maar het bewijst dat de Ocean zich kan meten met de besten.
Knalprijs
En dat is nog niet alles, want ook qua prijs maakt de Ocean indruk, zelfs al is hij iets duurder dan oorspronkelijk aangekondigd. De sportversie kost 43.990 euro, wat nog altijd 4.000 euro minder is dan de Tesla Model Y. Deze scherpe prijs betekent niet dat het een kale auto is, want de uitrusting omvat onder meer een aanraakscherm van 17,1 duim, een glazen dak, 360 graden-camera’s, een elektrische achterklep, een rijstrookassistent, verkeersbordherkenning, dodehoekbewaking en een noodrem met kruispuntfunctie.
Bestellen kan via de website van het merk. Fisker hoopt dat de publiciteit rond de auto in Europa zal helpen om de verkoop op te krikken, want die staat momenteel op een laag pitje. Fisker mikte op 42.000 auto’s per jaar, maar tot nu toe stellen de verkoopcijfers teleur, met slechts tussen de 13.000 en 17.000 verkochte exemplaren. Het merk staat in de rode cijfers. Maar was dat ook niet lange tijd het geval bij Tesla? De eerste leveringen van de Ocean worden begin 2024 verwacht.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be