Fleet EV Experience Days: elektrische auto van morgen staat voor technologische tijgersprong

De moderne elektrische auto is een beetje als een pasgeborene. Stonden de afgelopen jaren in het teken van het lanceren van deze totaal nieuwe aandrijftechnologie, dan volgen er de komende jaren innovaties en evoluties die de doorbraak moeten bespoedigen en maturiteit brengen. Sommige daarvan zullen het concept van rijden binnenstebuiten keren.

Gepubliceerd op 18 oktober 2024
Leestijd : 5 min

Partagez

Dat de overgang naar elektrisch rijden een hobbelig parcours volgt, is eigenlijk niet meer dan logisch. Van een nieuwbakken technologie die een oude vervangt die onze mobiliteit, economie en bewegingsvrijheid een dikke eeuw goed gediend heeft, kun je niet verwachten dat ze meteen op volle toeren draait. Er zijn gigantische investeringen en tijd nodig om alle puzzelstukjes in elkaar te doen passen. Maar zoals Bill Gates het zegt: we overschatten vaak wat we morgen kunnen en onderschatten wat er in tien jaar mogelijk is. Welke technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat de elektrische auto van 2030 onmogelijk te vergelijken valt met wat er vandaag in de showroom staat.

Naar minder Chinese afhankelijkheid?

Omdat rijbereik en kostprijs de voornaamste handicaps (de eerste al dan niet gepercipieerd) vormen voor de overstap naar elektrisch rijden, zullen nieuwe batterijsamenstellingen de belangrijkste evolutie doormaken. Om de huidige, grondstofafhankelijke NMC-cellen (nikkel-mangaan-cadmium) te vervangen wordt veel hoop gesteld in vastestofbatterijen die niet langer een vloeibaar elektrolyt bevatten. Daardoor zijn ze niet alleen brandveiliger maar laden ze ook sneller en wegen veel lichter (tot zes keer in vergelijking met NMC). Natuurlijk hebben ze ook nadelen, want de productie ervan is moeilijk op te schalen en ze vallen duur uit. We zullen ze de komende jaren eerst zien verschijnen op topmodellen – luxewagens van Lexus of sportmodellen van Porsche – en hun rol in de democratisering van de elektrische auto speelt vooral op de erg lange termijn (minstens tien jaar).

Dat kan niet gezegd worden van de stabiele en goedkope LFP-cellen (lithium-ijzer-fosfaat), een chemische samenstelling met veel prijsvoordeel omdat ze geen kostbare aardmetalen zoals het ethisch betwistbare kobalt, nikkel of mangaan bevatten. De Volvo EX30 en de Ford Mustang Mach-E doen er al hun voordeel mee.  De nadelen zijn een lagere energiedensiteit, en dus een lager rijbereik, en minder specifiek vermogen waardoor ze tot voor kort enkel geschikt leken voor stadsmodellen die rond de kerktoren karren.

Advertentie – lees hieronder verder

Tenslotte mogen we de sodiumbatterijen niet vergeten.  Een veelbelovende ontwikkeling die lithium vervangt door zeezout. Deze batterij kan de kostprijs drastisch verlagen van de huidige 50 dollar naar slechts 8 dollar per kWh, volgens experts. In theorie biedt ook deze batterijchemie het strategische voordeel dat ze afhankelijkheid van China kan terugdringen. Maar vergis je niet, de grootste batterijproducenten ter wereld, het Chinese CATL en BYD, zetten zwaar in op deze nieuwe chemische samenstellingen. De eerste productie-auto’s met deze nieuwe batterijen zijn van Chinese makelij.

Koken met je auto

Of de in China aan belang winnende swappingtechnologie, waarbij volledige batterijpacks in luttele minuten worden gewisseld, bij ons doorbreken hangt in grote mate van de opmars van snelladers. De exemplaren van 720 kW en meer, zoals er al ingeplant zijn door Sparki in Wallonië, kunnen evengoed de snellaadtijd verkorten tot laadpauzes van tien minuten die niet alleen comfortabel maar bijna in de pas lopen met wat we gewoon zijn van verbrandingsmotoren. Maar de meeste boordladers (350 kW op de Lotus Emeya is zowat het maximum) in de elektrische auto’s moeten hiervoor nog een inhaalbeweging maken.

Wat modellen op fossiele brandstoffen nooit hebben gekund, is functioneren als generator om het huis van stroom te voorzien. Met vehicle-to-grid (V2G) kan je elektrische auto’s wél inzetten als thuisbatterij om bijvoorbeeld overdag zonnestroom op te slaan en die op piekmomenten ‘s avonds weer af te geven. Een kostenefficiënt voordeel. Sommige ID.-modellen van Volkswagen kunnen dit al, en meerdere merken, zoals Hyundai en BMW onderzoeken de mogelijkheid via pilootprojecten. Nissan wil het in Europa commercialiseren tegen 2026, al moet gezegd dat de compatibele wallboxen met een prijs van 5.000 euro voorlopig een lange terugverdientijd vooropstellen.

Computers op wielen

Omdat laadprocessen, batterijbeheer maar ook moderne veiligheidsystemen en infotainment in steeds hogere mate van digitalisering afhangen, zullen de volgende generatie batterij-auto’s steeds vaker software-defined vehicles (SDV’s) zijn. Daarbij vertrekt de ontwikkeling van een digitaal in plaats van een mechanisch platform – een omgedraaide rol. Deze omwenteling vormt een enorme uitdaging voor de automerken omdat ze de ervaring missen en moeilijk de juiste werkkrachten vinden. Desalniettemin worden deze krachtige softwareplatformen cruciaal om autonoom rijden in de realiteit te brengen, en zullen ze verder de gebruikerservaring verhogen, het infotainment naar een nieuwe dimensie te tillen en auto’s bij de les te houden door ze steeds frequenter op afstand (over-the-air) te updaten. Slimme algoritmes, gestuurd door AI, verhogen ook het rijbereik en de levensduur van batterijen.

Maar is de aandrijftechnologie van een elektrische auto in de basis eenvoudiger, dan maakt deze softwareswitch, en vooral de naadloze onderlinge communicatie van alle systemen, de moderne auto net complexer. Of autonoom rijden gaat lukken? De meningen zijn verdeeld en het succes is wisselend. Maar de belangrijkste verdediger, baas van Tesla Elon Musk, zei in de nasleep van de onthulling van de zelfrijdende robotaxi dat het de waarde van zijn automerk (nu al opgepompt) nog zeven keer groter zal maken, wat de aanhoudende inzet verklaart. Dat de legale context een kluwen dreigt te worden, neemt niet weg dat meerdere landen, zoals Engeland maar ook België, langzamerhand de openbare weg vrijgeven voor deze technologie, zij het onder beperkingen.

Alternatieven voor de batterij

Niet alle elektrische auto’s gebruiken batterijen. Bij een waterstof-brandstofcel wordt de stroom aan boord opgewekt, in plaats van opgeladen via een stopcontact. Waterstof tanken gaat bijna net zo snel als fossiele brandstof tanken. Toch zien weinig wetenschappers hierin een grote doorbraak voor personenvervoer, vanwege de inefficiëntie: slechts 38% van de oorspronkelijke energie blijft over, vergeleken met 80% bij een batterijvoertuig. Desondanks blijven merken in de technologie investeren. BMW en Toyota hebben hun samenwerking op dit vlak vernieuwd, en Skoda zal als nieuwkomer in zee gaan met specialist Hyundai, bekend van de Nexo. Hoewel niet alle technologieën hun beloften waarmaken, dragen deze investeringen zeker bij aan het overwinnen van de obstakels voor de verkoop van elektrische voertuigen.

Wil je dit weekend deelnemen aan de Fleet EV Experience Days 2024 en zelf auto’s testen? Koop dan nu nog snel je tickets!

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.