Het einde van lithium: deze nieuwe materialen maken de autobatterijen van morgen

Is dit het einde van lithium in onze batterijen? Misschien wel. Onderzoekers van de Universiteit van Cordoba hebben een vaste batterij ontwikkeld op basis van natrium en zwavel, die de markt voor elektrische voertuigen op zijn kop kan zetten. Deze batterij werkt bij kamertemperatuur en biedt aanzienlijke voordelen op het vlak van duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Een nieuwe doorbraak?

Gepubliceerd op 17 oktober 2024
Leestijd : 3 min

Partagez

Lithium heeft tot nu toe gedomineerd in de productie van hoogwaardige batterijen, ook in de auto-industrie. Maar zit deze technologie, die als volwassen wordt beschouwd, aan het einde van haar Latijn? Zou best kunnen, want de laatste maanden is het onderzoek flink versneld, met veelbelovende ontdekkingen. Een van die doorbraken komt van een Spaans team van de Universiteit van Cordoba, dat een vastestofbatterij ontwikkelde met innovatieve chemie, gebaseerd op natrium en zwavel.

Deze technologie bevindt zich nog in een vroeg teststadium, maar de resultaten zijn opmerkelijk, met een levensduur van minstens 2.000 laad- en ontlaadcycli. In vergelijking met huidige lithium-ionbatterijen heeft deze nieuwe batterij het voordeel dat ze bij kamertemperatuur kan werken, terwijl eerdere versies temperaturen rond de 300°C nodig hadden. Dit is een belangrijke vooruitgang, aangezien thermisch beheer een groot obstakel is bij vaste batterijen, vooral bij het onder controle houden van temperatuurwisselingen en sterke hittereacties, zoals bij snel opladen.

Voordelen van natrium en zwavel

Het vervangen van lithium door natrium en nikkel door zwavel biedt grote voordelen. Deze omvatten een langere levensduur van de batterijen, geen gebruik van zeldzame aardmetalen (beter voor het milieu en de winning), en de overvloed aan natrium, wat de toeleveringsketens vereenvoudigt en de kosten verlaagt.

Advertentie – lees hieronder verder

Dus waarom wachten? Omdat natrium ook een nadeel heeft: de grotere ionen maken hun beweging moeilijker, vooral tijdens het opladen. Maar Spaanse onderzoekers hebben ook hiervoor een oplossing gevonden. Ze gebruikten een metaal-organisch raamwerk in de kathode. Deze poreuze structuur, samen met de eigenschappen van ijzer, optimaliseert de verplaatsing van natriumionen en levert daardoor indrukwekkende prestaties op.

Wat en hoeveel?

Volgens onderzoekers kan de ontwikkelde batterij tot vijftien jaar meegaan met een oplaadsnelheid die vergelijkbaar is met die van de huidige lithium-ionbatterijen. Dit zou natuurlijk een grote vooruitgang zijn als deze technologie op grote schaal kan worden toegepast, omdat het de levensduur verlengt, de ontginning terugdringt, de productiekosten verlaagt – en elektrische auto’s dus betaalbaarder maakt – en het risico op brand vermindert in vergelijking met lithiumbatterijen.

Een droom dus! Maar er is nog één ding dat moet worden opgehelderd. De energiedichtheid van deze natriumzwavelbatterij. En die zou idealiter hoger moeten liggen. Er zijn ook logistieke uitdagingen die overwonnen moeten worden, want de integratie van deze batterijen in productielijnen blijkt al net zo lastig (er is met name een perfect schone en gecontroleerde omgeving nodig wanneer de elektrolyt wordt gemaakt). Er is vooruitgang geboekt. Er wordt verder gewerkt aan de perfectionering van deze batterijen van de toekomst, die er vroeg of laat zullen komen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.