Een van de belangrijkste beperkingen van elektrisch rijden, zeker bij langere ritten, is de laadtijd die noodzakelijk is om de lege accu weer bij te vullen. Intussen laten snelladers met een hoog vermogen wel toe in ongeveer een half uur tijd de batterij weer tot 80% te vullen, zodat je weer enkele honderden kilometers verder kunt bollen. Maar dat is niet altijd het geval. Aan een trager laadpunt met wisselstroom neemt die actie al gauw enkele uren in beslag, terwijl je met een klassieke auto met een verbrandingsmotor op benzine of diesel nog steeds zowat overal de tank volgooit op enkele minuten tijd.
Niet nieuw
Nochtans kan dat ook eenvoudig lukken met een elektrische auto. Hoe dan? Gewoon door de lege accu van het voertuig te wisselen door een opgeladen exemplaar. Een operatie die eveneens op enkele minuten kan uitgevoerd worden. Dit concept is trouwens niet nieuw, want reeds in 2012 stelde Renault een elektrische Fluence voor met een verwisselbare accu. Er liepen toen proefprojecten in Israël en Denemarken, maar wellicht kwam het project te vroeg en stierf het een stille dood.
Het idee van de snelle batterijwissel in een elektrische auto werd echter intussen opgepikt door de Chinese autoconstructeur Nio, die het concept de voorbije jaren verder in eigen land ontwikkelde en nu daarmee ook op de Europese markt komt. Noorwegen kreeg de primeur en nu volgen ook de andere landen. Zopas ging het eerste Nio-batterijwisselstation in Nederland open, in Tilburg nabij de Belgische grens. In een eerste fase verhuurt Nio daar de ET7, inclusief de accu, maar op termijn zal het ook mogelijk zijn de auto te kopen en een abonnement te nemen voor het gebruik van de diensten van het batterijwisselstation, die de mooie naam ‘Battery as a Service’ (BaaS) kregen.
Advertentie – lees hieronder verder
Voorlopig enkel huren
In Nederland kost een private lease van een Nio ET7 ongeveer 1.300 euro per maand. Als aankoop kost de ET7 bij onze Noorderburen 72.900 euro met de batterij van 75 kWh die een rijbereik van 445 km garandeert. Daarbij komt dan nog de dienstverlening voor de batterijwissels van 169 euro per maand. De variant met een accu van 100 kWh kost 84.900 euro, terwijl voor de Battery as a Service (BaaS) hier 289 euro wordt aangerekend.
Normaal moeten er in de volgende jaren nog vele Nio-batterijwisselstations bijkomen in de verschillende Europese landen, waaronder ook België, zodat het BaaS-concept echt bruikbaar wordt en je snel en overal de accu kan wisselen. Tegelijk wordt ook het aanbod van modellen van Nio uitgebreid.
In China heeft Nio reeds meer dan 1.200 batterijwisselstations waar al ruim 14 miljoen accu’s werden gewisseld. De stations werken volautomatisch en kunnen tot 300 wissels per dag uitvoeren. Daarbij heb je keuze tussen verschillende accucapaciteiten naargelang je rijbehoeften. Het lijkt in ieder geval een veelbelovend concept.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be