Elk jaar richt rijden onder invloed een ravage aan in België, met talloze gewonden en doden bij ongevallen. Recent werden we hier nog aan herinnerd door het ongeval van Tom Waes en het dronken rijden van Ruben Van Gucht en Zita Wauters. Het is duidelijk geen generatiegebonden probleem, gezien de verschillende leeftijden van de bovengenoemde overtreders.
Volgens verkeersinstituut VIAS komt dit ongepast gedrag voort uit een diepgeworteldE mentaliteit in onze streken. Aan de VRT vertelde VIAS dat Belgische bestuurders systematisch overschatten wat ze nog kunnen nadat ze gedronken hebben.
Verschillen
De Belgische cultuur staat bijzonder laks tegenover alcoholgebruik. Veel meer dan elders in Europa? Dat blijkt inderdaad uit enquêtes op Europees niveau: de Belgen staan systematisch onderaan. Zo werd aan mensen in elf landen gevraagd of ze nog veilig konden rijden na zes glazen alcohol, en één op de zeven Belgen antwoordde bevestigend. Verrassend.
Overmatig alcoholgebruik heeft ook een sociale dimensie die in ons land veel minder uitgesproken is. In veel andere Europese landen bijvoorbeeld wordt een bestuurder die te veel gedronken heeft en weer in zijn auto wil stappen, tegengehouden door de cafébaas, die vervolgens een taxi of de politie belt als de klant niet meewerkt of zich niet meer bewust is van zijn toestand. Er is dus een grotere maatschappelijke verantwoordelijkheid die in ons land totaal ontbreekt.
Advertentie – lees hieronder verder
Integendeel, Belgische automobilisten zullen ook geneigd zijn hun familieleden te waarschuwen voor de aanwezigheid van de politie of wegcontroles, om zo aan een mogelijke alcoholcontrole te ontsnappen.
Geen hulp
Belgen doen geen beroep op hun familie of vrienden wanneer ze merken dat iemand niet meer in staat is om te rijden. Ook dat gebeurt dus te weinig, waardoor dronken bestuurders én de andere weggebruikers die niet gedronken hebben meer gevaar lopen in het verkeer.
Aangezien de mentaliteit niet verandert, roept VIAS op tot nultolerantie voor drinken en rijden. Een biertje drinken kan op zich geen kwaad, als het daarbij blijft. Bovendien kunnen sommige mensen alcohol beter verdragen dan andere. Met een systeem van nultolerantie zou iedereen gelijk behandeld worden.
Wat Belgische automobilisten moeten begrijpen, vindt VIAS, is dat ze niet moeten drinken om te vermijden dat ze gepakt worden, maar wel om andere weggebruikers niet te verwonden of zelfs te doden. Natuurlijk is de bevolking altijd verontwaardigd bij zo’n tragedie. Maar we laten het blijkbaar zomaar gebeuren... Stof tot nadenken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be