Om de elektrische transitie te realiseren is er een belangrijke rol weggelegd voor de overheid om de consument hierin mee te krijgen. Dan kan door steun te verlenen bij de uitbouw van de noodzakelijke publieke laadinfrastructuur of door een stimulans te geven bij de aankoop van elektrische auto’s. Maar dat kan al eens verkeerd uitdraaien, zoals ze in Duitsland merkten.
Onze Oosterburen willen namelijk dat er tegen 2030 15 miljoen EV’s rondrijden op hun wegen. Daarom besloot de overheid gulle subsidies toe te kennen aan de kopers van elektrische auto’s. In 2021 en 2022 kon je zo maximaal 9.000 euro aan subsidies krijgen per verkochte elektrische auto. De enige voorwaarde was dat je hem zes maanden in je bezit moest houden.
Wachten en opnieuw uitvoeren
Dit bracht enkele handige dealers op het idee om hier flink wat munt uit te slaan, meldt de Berliner Zeitung. Zij lieten de EV’s keurig zes maand in hun garage staan en voerden ze vervolgens uit naar het buitenland. Gezien de schaarste op de markten, konden ze die voertuigen meestal meteen aan de nieuwprijs verder verkopen en incasseerden ze tegelijk de toegekende subsidies die tot 9.000 euro konden oplopen. Zo gingen er vele voertuigen naar Denemarken en Zwitserland, waar de vraag zeer groot was.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze bron meldt dat in 2022 in totaal werden 470.000 elektrische auto’s werden geregistreerd in Duitsland en dat ruim 10 procent daarvan snel naar het buitenland ging. Wellicht in een constructie om van dit subsidiesysteem te profiteren. Het bedrag aan subsidies voor elektrische auto’s in Duitsland zou de voorbije twee jaar tot meer dan een half miljard euro zijn opgelopen, waarvan een aanzienlijk deel dus oneigenlijk werd aangewend en in de zak van de dealers verdween.
Lagere subsidies en langere termijn
Let wel, op zich deden de dealers niets illegaals, alleen was dit natuurlijk niet de bedoeling dat ze premies zouden opstrijken en de EV’s snel daarna in het buitenland zouden verkopen. Vandaar dat de Duitse overheid vanaf 2023 de maximale subsidie heeft verlaagd van 9.000 euro naar 6.750 euro en de voorwaarden ook strenger heeft gemaakt. De Duitse autodealers mogen voortaan pas een jaar na de aankoop de elektrische auto’s weer doorverkopen. Dit moet ervoor zorgen dat de gesubsidieerde elektrische auto’s gewoon in Duitsland blijven om daar de transitie sneller te laten verlopen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be