Tesla maakte zijn debuut op de automarkt in 2008 met een spectaculaire elektrische sportwagen: de Roadster. Dat model trok meteen de aandacht, maar was natuurlijk maar een verleidelijke voorbode van wat het bedrijf van Elon Musk de daaropvolgende jaren nog allemaal zou lanceren. De Roadster kwam naar Europa in 2009, maar de Model S berline zorgde pas echt voor de grote doorbraak van Tesla op onze automarkt.
In een eerste fase waren het vooral de ‘early adopters’ die openstaan voor nieuwe technologie die zich waagden aan zo’n vrij dure elektrische auto met nog relatief beperkte oplaadmogelijkheden. Maar de belofte van Tesla om ook gauw een degelijk netwerk van snelle laadpunten uit te bouwen trok velen van hen over de streep.
Succesnummer Model Y
De rest van het verhaal is bekend. Met de goedkopere en toegankelijkere Model 3 kwam de verkoop in een stroomversnelling terecht, die vervolgens nog een extra boost kreeg met de lancering van de Model Y, die trouwens ook in Berlijn wordt gebouwd. Die crossover viel hier zeer goed in de smaak, want in de eerste helft van 2023 was de Tesla Model Y niet alleen de populairste elektrische auto in Europa, maar zelfs de bestverkochte personenwagen tout court in onze contreien.
Advertentie – lees hieronder verder
En zodus werd onlangs de miljoenste Tesla in Europa geleverd. Daarvoor had het bedrijf van Elon Musk 14 jaar nodig. En nu is het uitkijken naar de termijn die nodig zal zijn om de kaap van twee miljoen verkochte EV’s te bereiken. Dat zal uiteraard wellicht veel minder lang duren gezien de huidige evolutie van de markt van elektrische auto’s en de verdere ontwikkeling van het gamma, met onder meer de recente facelift van de Model 3.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be