Wat was er gebeurd?
Een consument kocht bij een autohandelaar een Hyundai Santa Fe van zeven jaar oud. De wagen had ongeveer 150.000 kilometer op de teller. De handelaar beperkte de garantie op de wagen tot één jaar. Na amper 700 kilometer met de wagen te hebben gereden moest de eigenaar al heel wat olie bijvoegen. Hij deed de wagen naar een (andere) garagist die meende dat er een probleem was met de turbo. De koper nodigde de verkoper vervolgens uit voor een expertise maar deze weigerde om daaraan mee te werken. De koper liet het er niet bij en vroeg de teruggave van een deel van de koopprijs. De verkoper meende dat hij hooguit om een herstelling kon vragen.
Wat besliste de rechter?
Het hof van beroep bevestigde dat de verkoper verplicht was aan de koper garantie te geven op de wagen. Volgens de rechter kan de koper in eerst instantie alleen de herstelling (of vervanging) van het voertuig vragen. Hiervoor is wel vereist dat de herstelling mogelijk is en binnen een redelijke termijn gebeurt. Is dat niet het geval, dan kan de koper ook de ontbinding van de koop of een prijsvermindering (en teruggave van -een deel van- de koopprijs) vragen. Door niet te willen meewerken maakte de verkoper hier de herstelling binnen een redelijke termijn onmogelijk. De verkoper werd dan ook veroordeeld tot de terugbetaling van een deel van de koopprijs.
Wat te onthouden?
Advertentie – lees hieronder verder
De professionele verkoper van een tweedehandswagen moet je als consument in principe twee jaar garantie geven. Hij kan die garantie wel beperken tot één jaar, wat ook vaak gebeurt. Als er zich een probleem voordoet aan de wagen dat onder de garantie valt, dan ben je niet zomaar gerechtigd de koopprijs terug te vragen. In eerste instantie is een herstelling aan de orde tenzij die onmogelijk is of niet binnen een redelijke termijn gebeurt.
Bergen, 15 december 2016, www.juridat.be
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be