De test werd uitgevoerd op de 500 m lange DevLoop-testbaan in Las Vegas. Aan boord van het tweezitsprototype zaten Josh Giegel, de technologieofficier Virgini Hyperloop, en Sara Luchian, de “directrice van passagierservaring”. De XP-2-pod haalde een topsnelheid van omgerekend 172 km/u, al is het uiteindelijke doel dat passagiers in 28-persoonscapsules met een snelheid van meer dan 1.000 km/u kunnen worden vervoerd. Op die manier zou een reis van Los Angeles naar San Fransisco amper 45 minuten in beslag nemen en zal deze volledig emissieloos gebeuren, in grote tegenstelling tot vliegtuigreizen. Op de testlocatie werden er eerder al ruim 400 onbemande testritten uitgevoerd.
Hoe werkt het?
Het transportsysteem maakt gebruik van magnetische levitatie, vergelijkbaar met hogesnelheidstreinprojecten in Duitsland en Japan, om zogenaamde ‘pods’ in een vacuümbuis van het ene punt naar het andere te brengen. Dit was trouwens de eerste keer dat deze in 2012 door Elon Musk voorgestelde technologie werd getest met mensen aan boord.
“Het Virgin Hyperloop-team heeft baanbrekende technologie gerealiseerd”, aldus Sir Richard Branson, de oprichter van de Virgin Group. “Vandaag hebben we laten zien dat deze innovatie de manier waarop mensen wonen, werken en reizen in de komende jaren zal veranderen”.
Advertentie – lees hieronder verder
Veilig?
De Independent Safety Assessor (ISA) bevestigde dat passagiers veilig in een hyperloopcapsule kunnen reizen en haalde de veiligheidssystemen aan waarover zulke commerciële transportsystemen beschikken. Eén daarvan is “een ultramodern controlesysteem dat abnormale toestanden kan detecteren en snel de juiste noodreacties kan activeren”.
En nu?
Virgin Hyperloop is van plan om een wereldwijd netwerk te bouwen dat tal van grote steden met elkaar verbindt, al wordt nu eerst aan een zes mijl lange testfaciliteit in West-Virginia gedacht. Dat zou in 2025 of 2026 gecertificeerd kunnen worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be