Fedemot wijst erop dat er een akkoord is tussen de drie gewesten van het land om te “onderhandelen” over de Europese richtlijn die bepaalt dat alle scooters en motorfietsen van vier jaar of ouder vanaf januari 2022 om de twee jaar aan een technische controle moeten worden onderworpen. Volgens de richtlijn zal een technische controle ook verplicht zijn wanneer een scooter of motorfiets wordt doorverkocht, of na een ongeval. Volgens de EU zou dit het aantal ongevallen als gevolg van slecht onderhoud verminderen. Ook de bestrijding van te hoge luchtverontreiniging en lawaaihinder worden als redenen voor de maatregel genoemd.
In dit stadium van de besprekingen waaraan Fedemot deelneemt, hoewel de federatie niet om een technische controle voor motorfietsen vroeg, is een akkoord tot stand gekomen volgens hetwelk België Europa om een afwijking zal vragen door alleen bij een ongeval of bij wederverkoop een verplichte technische controle in te voeren, en geen technische controle voor motorfietsen van minder dan 125 cc. Een van de argumenten van België voor Europa om zijn voorstellen over te nemen is dat “wij een van de weinige landen zijn waar de uitrusting van motorrijders in de verkeerswetgeving is verankerd”, voegde de federatie eraan toe.
“Er zullen vergaderingen plaatsvinden om te bepalen wat deel zal uitmaken van de controle, we hebben het over de essentiële zaken: verlichting, remmen, schokdempers, transmissie, frame, zonder het steeds terugkerende probleem van het lawaai te vergeten”, specificeert Fedemot. “Op dit moment is het duidelijk dat het niet klaar zal zijn voor januari 2022, aangezien de vergaderingen nog steeds aan de gang zijn en de gezondheidscrisis duidelijk geen troef is om vooruitgang te boeken met dit onderwerp,” benadrukt de federatie nog steeds.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be