Volgens het VIAS Instituut ligt een technisch defect aan de basis van 0,3 tot 5% van de ongevallen met tweewielige voertuigen. “Zelfs als dit geen revolutie in de verkeersveiligheid teweegbrengt, is zo’n verplichting een goede zaak,” legt woordvoerder Benoît Godart uit. “Het aantal doden onder motorrijders is in de afgelopen vijf jaar nauwelijks gedaald. Dit staat in contrast met de situatie van auto-inzittenden, voor wie we in dezelfde periode een daling van 30% hebben gezien.”
Exacte details moeten nog worden uitgewerkt, inclusief de frequentie van de controle en de voertuigen die erbij betrokken zullen zijn (allemaal of alleen de registraties vanaf 2022).
Politiechef ziet het nut niet
Bertrand Caroy, hoofd van de verkeersafdeling van de politiezone Boraine, sprak met de Franstalige krant La Dernière Heure. “We moeten afwachten hoe dit alles in de praktijk wordt gebracht”, aldus de chef, maar hij relativeert het belang van de maatregel en stelt dat hij tijdens zijn carrière nooit een motor heeft gecontroleerd die zich in een erbarmelijke staat bevond. “Anderzijds is het wel een goed plan voor bromfietsen en lichte vierwielers […] Bij zulke voertuigen is het niet ongewoon om te constateren dat de remmen volledig disfunctioneel zijn.”
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be