Het wordt natuurlijk iets makkelijker als je al het ultieme toersport-voorbeeld binnen je eigen rangen hebt. Hoewel er met de KTM Superduke GT, Suzuki GSX-S1000F en BMW R1200RS de afgelopen jaren flink wat concurrenten bijkwamen, blijft Kawa’s Z1000SX een fenomeen. De combinatie van een oersterk motorblok, een hoog gebruiksgemak en veel rijcomfort voor een schappelijke prijs kan ontzettend veel rijders bekoren en de Ninja 650 Tourer lijkt hetzelfde te gaan doen in het zeshonderd-segment. Of tenminste: dat wil Kawasaki’s PR-dienst me doen geloven, want eerst ga ik het zelf een keer uitproberen in de buurt van Koblenz.
De ruime zithouding met een comfortabel zadel, verhoogde clip-ons en goed gepositioneerde voetsteuntjes is een verademing tegenover een 600cc supersport die over het algemeen stukken extremer is.”
In de gietende regen vertrek ik voor een erg gevarieerde toerroute. Alles komt aan bod, van strak asfalt en korte bochten tot snelle draaiers en eerder afgeleefde boerenbaantjes. De geboorteplaats van de prins van Oranje is niet verkeerd als motorbestemming en zelfs de meest hardnekkige stortbuien kunnen de Ninja 650 niet van de wijs brengen. De ruime zithouding met een comfortabel zadel, verhoogde clip-ons en goed gepositioneerde voetsteuntjes is een verademing tegenover een 600cc supersport die over het algemeen stukken extremer is. Met 790mm zadelhoogte is de Ninja 650 trouwens ook heel toegankelijk voor kleinere rijders.
Niks overbodig
Het dashboard is geen technologische hoogvlieger, al vind ik wel alles wat ik van een basic toerfiets kan verwachten. Tripmeters, benzinemeter, actieradius, versnellingsindicator…alles is snel afleesbaar en je hoeft je in tegenstelling tot op sommige dikke toerfietsen niet door menu’s lopen scrollen. Lekker praktisch dus, perfect in thema met de rest van de motor. Want het mooiste aan deze Ninja is dat hij zijn job als kleine pendel- of toermotor perfect doet, zonder dat er ook maar één overbodig snufje op zit.
Zo vind je bijvoorbeeld geen elektronisch instelbare vering terug, al valt er geen verkeerd woord te zeggen over het rijcomfort en de stabiliteit van de motor. De ontwikkelaars hebben een goede balans gevonden tussen sportieve en eerder toeristische rijkwaliteiten en dat vinden we eveneens terug in het motorkarakter. Kawa’s tweecilinder hoeft zich niet meer te bewijzen, maar sinds de Z650/Ninja 650 update van dit jaar is hij nog een tikkeltje koppelkrachtiger en pittiger geworden. Iets wat zowel laagtoerige cruisers als hoogtoerige heethoofden zullen weten te appreciëren.
Advertentie – lees hieronder verder
Wat zit er in het Tourer-pakket?
En daarbij komt nu dus ook nog een Tourer-pakket dat een hoog windscherm, 19l-zadeltassen (met subframe-steun), engine guards, knee pads en een tankpad omvat voor 699 euro. Een leuke kit voor weinig geld, al had ik er tijdens onze regentocht graag nog een set verwarmde handvatjes bijgehad. Gelukkig kan je die – en nog een hele resem ander accessoires – terugvinden op Kawasaki’s website om je motor helemaal te personaliseren.
Wanneer ik zeiknat bij het einde van de route aankom, zijn alle journalisten het er over eens dat de Ninja 650 veel motor biedt voor mensen met een beperkt budget. De basiselementen zoals het motorkarakter, de rijhouding, het comfort, gebruiksgemak en de uitrusting zitten goed. Bovendien mag het ook wel gezegd dat de Ninja 650 misschien minder sportief is dan zijn broertjes uit de Ninja-familie, al zijn de looks dat niet. De scherpe snuit staat hem goed en zeker in de KRT-uitvoering is de Ninja 650 een strakke middenklasser. Enkel de uitlaatsound had misschien nog wat volwassener gemogen, al heeft Igor Akrapoviç daar ongetwijfeld een oplossing voor.
Conclusie
Je kan er dus van op aan dat Kawa’s gekuipte 650 een voltreffer is voor opstappers, pendelaars of downsizers, en het enige wat ik hem verwijt is hij zijn naam niet waarmaakt. Naar mijn mening mag de naam Ninja voorbehouden blijven voor gestoorde, gifgroene racemachines die je bloed sneller doen stromen. Dus niet voor een compromis tussen sporten en toeren zoals deze 650.
Voor een prijs van 8.028 euro in België en 8.998 euro in Nederland krijg je erg veel motor en ik kan me perfect voorstellen dat opstappers hem niet snel beu zullen worden. Gebeurt dat toch, dan staat de Z1000SX alweer te lonken…
Comfort
Het zadel van de Ninja 650 is erg ruim bemeten, aan de zachte kant en goed van vorm. Dankzij een zithoogte van 790mm verwelkomt de Ninja 650 alle rijders die niet overweg kunnen met de lange veerwegen van de populairdere middenklasse hoogpoters. Kawasaki dacht trouwens ook aan de passagiers, want de beenhoek op de duozit is zeker niet te krap en bovendien krijgen ze een breed, zacht zadel – en dus geen lapje leer zoals op de gemiddelde supersport.
Dashboard
De Ninja 650 houdt het basic qua elektronica en dus zien we een grote analoge toerenteller naast een digitaal schermpje waarop we alle andere info terugvinden. Tripmeters, actieradius, benzinemeter, you name it. Een leuke toevoeging tegenover de ER-6f is trouwens dat de nieuwe generatie Kawa tweecilinders is uitgerust met een versnellingsindicator. Iets waar zowel beginners als meer ervaren rijders plezier van zullen hebben.
Tourer-pakket
OK, het lijkt misschien een ietwat eenvoudige verkoopgimmick, maar dit accessoires-pakket is goed samengesteld. De koffers met framesteun zijn een verademing tegenover de vele aftermarket zijtassen van bedenkelijke kwaliteit en iedere motortoerist weet hoe fijn het is om extra bescherming tegen de elementen te hebben. Tel er nog wat tankstickers bij om je motor krasvrij te houden, plus engine guards die in noodgevallen van pas komen, en dan is 699 euro extra niet overdreven.
Technische fiche Kawasaki Ninja 650
Motor: 649cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde twee-in-lijn
Max. vermogen: 68 pk/8.000 o.p.m
Max. koppel: 65 Nm/6.500 o.p.m
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: buizenframe
Voorvering: 41mm voorvork, verstelbaar in veervoorspanning en uitgaande demping, 125 mm veerweg
Achtervering: monoshock, verstelbaar in veervoorspanning, 130 mm veerweg
Voorrem: 300 mm schijfrem met tweezuigerremklauw
Achterrem: 250 mm schijf met eenzuigerremklauw
Banden voor/achter: 120/70-17 160/60-17
Rijklaar gewicht: 193 kg
Zithoogte: 790 mm
Tankinhoud:15 l.
Kleuren: Metallic Spark Black, Candy Burnt Orange, KRT
Prijs België: € 8.098,00
Prijs Nederland: € 8.299,00
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be