Ik zal jullie niet te lang in spanning laten, want één blik op de motor en de technische fiche verklapt dat de 400 alle goede elementen van de 300 behouden heeft, hetzij met de toevoeging van wat peekaatjes. OK, de 17l tank van de 300 is ingeruild voor een 14l benzinetank, al zit de pk-gewichtsverhouding nog steeds super goed. Maar als ik één ding onthouden heb van eerdere tests met de Ninja en Z300, dan is het wel dat ze qua prijs ook aardig in het vaarwater van middenklassers als de Z650 en Ninja 650 kwamen (respectievelijk 1.000 en 1.500 euro prijsverschil met de nieuwe 400). Die laatste waren dan toch een heel pak volwassener en dus vraag ik me af of de Ninja 400 nu meer een middenklasser dan wel een opstapper is?
Meer dan 100cc verschil, maar wat?
Trokken we in het verleden enkele keren naar Mettet om de 300’s aan de tand te voelen, dan mogen we nu aan de slag in een iets exotischer decor. Kawasaki was zo vriendelijk om het kartingcircuit van Aragon af te huren en die baan is de perfecte testlocatie voor een vinnig scheurijzer als de kleinste Ninja. Bij een eerste inspectie noteer ik dat de motor op Bridgestone S21R’s geschoeid is, een hele verademing ten opzichte van de houterige IRC’s die Kawa in het verleden monteerde. Net zoals de banden, doet de hele motor een stukje serieuzer aan dan zijn voorganger. De snoet werd iets breder met LED-verlichting en kleine spoilertjes onderaan de voorkuip, de KRT-kleurstelling doet meteen denken aan de WSBK Kawa’s en in vergelijking met de originele Ninja 250 krijg je dus een pak meer motor.
“De motor ziet er erg sportief uit, maar is best comfortabel. Een verademing.”
Pas wanneer één van de Nederlandse boomlang journalisten plaatsneemt op de Kawa, valt het op dat dit geen échte supersport is. De zadelhoogte blijft toegankelijk voor rijders van ieder formaat, het clip-on stuurtje staat relatief hoog en de zithouding heeft veel weg van een nakedbike. De motor ziet er erg sportief uit, maar is best comfortabel en dat is een verademing voor iedereen wie ooit dubbelgeplooid op een moderne sportmotor de openbare weg op trok. Sportief rijden zonder je rug te breken, het kan echt wel.
Advertentie – lees hieronder verder
“De motor heeft dus een hoog ‘opstappen-en-wegwezen’ gehalte, waarbij geen elektronische snufjes horen.”
Tijdens de eerste rondjes op een halfnatte baan ben ik dus vooral onder de indruk van het comfort en gebruiksgemak. De slip & assist koppeling voelt enorm licht aan, de versnellingsbak schakelt zacht en zuiver en ook de remmen bieden voldoende kracht, zonder dat je meteen alles doodremt. Niet onbelangrijk voor een motor die toegankelijk moet zijn voor opstappers. Verder voelt de motor nog steeds erg licht aan en insturen of haarspeldbochten nemen gaat vanzelf. De motor heeft dus een hoog ‘opstappen-en-wegwezen’ gehalte, waarbij geen elektronische snufjes horen. Er is enkel een ABS-systeem en een overzichtelijk dashboard met prominente plekken voor de analoge toerenteller, versnellingsindicator en snelheidsmeter.
Naarmate de baan opdroogt, gaat de snelheid omhoog en dan merk je echt dat de 400 een stuk meer koppel biedt dan de kwartlitertjes van weleer. Hij is misschien nog het best te bezien als een moderne versie is van vergeten opstappers als de Kawasaki ER-5, Suzuki GS500E en Honda CB500. Maar dan wel met een serieuze dosis extra sportiviteit. Het lichte gewicht en vinnige stuurkarakter maken van de Ninja 400 een echt bochtenwapen waar zowel beginnende als ervaren rijders heel veel rijsensatie van terugkrijgen. Niet in het minst omdat alle basiselementen erg goed zitten. De gasrespons is mooi doseerbaar, de remmen bieden heel veel stopkracht als je het hendel ver genoeg durft intrekken, de slipperkoppeling zorgt voor soepel terugschakelen en het is bijna onmogenlijk om de 400 op grove fouten te betrappen.
Zelfs de vering (vaak een zwak punt bij lichtere motoren) doet haar job uitstekend en op de stabiliteit van de motor is niets op te merken. Kawa heeft een goede mix gevonden van rijcomfort – ook wanneer we achteraf de openbare weg op trokken – en scherp sturen, al was dat op de Ninja 300 ook reeds dik in orde. Dat je je op een supersport niet aan een comfortzadel moet verwachten, spreekt bovendien voor zich, al biedt het goedgepolsterde zitje voldoende bewegingsruimte en aan het einde van de dag kloeg niemand over een kartonnen achterste.
“Hoewel de 400 een grote stap vooruit heeft gemaakt t.o.v. de 300, blijft het qua karakter een scherp stuurijzer dat verslaafd is aan toeren maken.”
“Wat kan er dan beter?” is de voornaamste vraag die ik me stel aan het einde van de testdag en daarbij maak ik nog even de link met de grote broers. Want waarom zou je nog kiezen voor een 650? Welnu, hoewel ik dik tevreden was met de prestaties van de Ninja 400 is er uiteraard altijd een hongertje naar meer pk’s en bovenal meer koppel. Hoewel de 400 een grote stap vooruit heeft gemaakt t.o.v. de 300, blijft het qua karakter een scherp stuurijzer dat verslaafd is aan toeren maken. Het tweecilindertje trekt meer dan hard genoeg in lage toeren om je mannetje te staan op de openbare weg, al komt het pas echt tot leven boven de 8.000 toeren. Adrenalinejunks houden de toerennaald liefst zelfs tussen de 9 en de 12, en dat is toch net wat anders dan op de dikkere, zwaardere 500-650cc opstappers.
De Afrekening
Kawasaki had met de Ninja 300 al enkele jaren een succesnummer in huis en dat is er met de toevoeging van 100cc cilinderinhoud enkel beter op geworden. De Ninja 400 is een stuk volwassener dan zijn voorganger, maar vormt nog steeds een goed compromis tussen gebruiksgemak voor beginners en sportieve kwaliteiten voor aspirant racers. Wie een zware sportmotor tot zijn limieten wil leren drijven, zou verplicht enkele jaren op dit ding moeten rondbollen. Platgaan van het lachen gegarandeerd, zeker in de jacht op rijders die hun dikke bak niet de baas kunnen.
Dashboard
Weinig elektronica betekent dus ook een eenvoudig en overzichtelijk dashboard. De snelheid, versnellingsindicator, benzinemeter, tripmeters, tijd en olietemperatuur zijn meteen af te lezen op de digitale schermpjes die geflankeerd worden door een mooie analoge toerenteller. Simpel, maar duidelijk.
Comfort
De Ninja 400 is qua comfort een nakedbike in supersportvermomming. De zithouding is rechtop, er is veel ruimte, de clip-ons staan relatief hoog en ook het zadeltje is goed gepolsterd. Het kuipruitje houdt wel wat wind weg van je middel, maar om echt uit de wind te zitten moet je je helm plat op de tank leggen. De kniehoek is ruim voor een supersport, al zullen langere rijders hier misschien alsnog op afknappen.
Prijzen en opties
De Ninja 400 is beschikbaar vanaf 5.999 euro in België en 6.899 in Nederland. Gewoontegetrouw heeft Kawasaki ook weer een Performance pakket samengesteld, bestaande uit een Akrapovic uitlaat, buddyseat cover en tankpad voor de prijs van 799 euro. Die Akra biedt alvast iets meer sound, want de standaard uitlaat is aan de erg stille kant.
Technische fiche
Kawasaki Ninja 400
Motor: 399cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin
Max. vermogen: 45 pk/11.000 o.p.m
Max. koppel: 38 Nm/10.000 o.p.m
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: Stalen diamantframe
Voorvering: Telescopische voorvork, niet regelbaar, veerweg 120 mm
Achtervering: monoshock, veervoorspanning regelbaar, veerweg 130 mm
Voorrem: 310 mm schijf met 2zuigerremklauw
Achterrem: 220 mm schijf met 1zuigerremklauw
Banden voor/achter: 110/70-17 / 150/60-17
Rijklaargewicht: 168 kg
Zithoogte: 785 mm
Tankinhoud: 14 l.
Kleuren: Metallic Spark Black, Lime Green KRT
Prijs België: € 5.999,00
Prijs Nederland: € 6.899,00
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be