“Hij ziet er volwassen uit en de afwerking staat op hoog niveau. Zeker als je in het zadel zit, is het uitzicht best leuk.”
Ik had de Versys nog niet in het echt gezien, maar de eerste indruk is dik ok. Ik vind het spijtig dat de dubbele koplampen die we terugvinden op de meeste andere gekuipte Kawa’s niet behouden bleven, al mag de X-300 er zeker wezen. Hij ziet er volwassen uit en de afwerking staat op hoog niveau. Zeker als je in het zadel zit, is het uitzicht best leuk. Het zijn details zoals de mooi ingewerkte tankdop – geen boutje te bespeuren – en het eenvoudige, handige dashboard die ik wel kan appreciëren.
Geen slecht woord dus over de looks, al valt wel meteen op dat het zadel eerder hard is. De vorm is gelukkig wel goed en bovendien is de zithouding erg ruim met -voor een trail – een redelijk lage opstap (845mm). Zodra ik de startknop induw, begint het motortje lekker te ronken en vanaf de eerste meters is het duidelijk dat het 300cc tweepittertje onderin meer punch kreeg. Nee, het is geen koppelmonster, al volstaat dit ruim voor pendelaars, beginners of toeristen zoals de groep testrijders waarmee we het eiland gaan verkennen.
Little Bonnie
Nuja, verkennen…zeg maar veroveren. Corsica blijft tenslotte de geboorteplek van Napoléon Bonaparte en na enkele kilometers in het kielzog van onze voorrijder, wordt het duidelijk dat de Versys X-300 het ideale gereedschap is voor avonturiers – al dan niet met bazige, dictatoriale trekjes – in het verkeer.
Door zijn lichte gewicht en uiterst gemakkelijke stuurkarakter is het geen kunst om zwaardere pk-brakers of dikke allroads te snel af te zijn op de kronkelige eilandbaantjes. Zeker als de asfaltkwaliteit vermindert, blinkt de X-300 uit. De eerder soepele vering vreet alle oneffenheden probleemloos op waardoor het erg comfortabel rijden is. Eens het tempo omhoog gaat, blijkt de grondspeling van de voetsteuntjes wel een beperkende factor, al kan ik me moeilijk voorstellen dat je daar in de Benelux snel last van zal hebben. Niets dan lof trouwens voor de uitstekende grip van de IRC Trail Winner bandjes. Zeker wanneer het in de namiddag begint te regenen, blijft het Chinese rubber goed grippen en dat is een stevig contrast met de IRC’s die we nog kennen vanop de Ninja 300.
Advertentie – lees hieronder verder
“Er is geen sprake van trillingen, het koppelingshendel is erg licht, de versnellingsbak precies en het vermogen volstaat ruim om door het verkeer te flitsen.”
Iets anders wat we nog kennen vanop dat kleine racertje is de 300cc tweecilinder die voor de X-300 wat meer koppel onderin kreeg. Je moet de motor wel nog steeds in toeren jagen als je wat tempo wil maken, al blijft het bovenal een uiterst gebruiksvriendelijk blokje waarop beginners de kneepjes van het vak kunnen leren. Er is geen sprake van trillingen, het koppelingshendel is erg licht, de versnellingsbak precies en het vermogen volstaat ruim om door het verkeer te flitsen. De slipperkoppeling is trouwens een leuk extraatje dat het vertrouwen in de motor alleen maar doet groeien.
Je kan dus wel raden dat er gewoontegetrouw weer gereden wordt tot de vonken uit de voetsteunen vliegen, het ABS op regelmatige basis moet intreden – toegegeven, de voorrem mocht iets meer pit hebben, zelfs voor beginnende rijders – en zelfs de meest doorwinterde Corsicaanse chauffeurs ons omschrijven als ‘les dingo’s’ (die zotten, nvdr.). Daar maalt een Versys X-300 echter helemaal niet om en eens de red mist voor de ogen is verdwenen, valt het vooral op dat de kleine hoogpoter een enorm compleet pakket biedt.
Alleskunner
Het 300cc-segment is de afgelopen jaren enorm gegroeid, al is er geen enkele concurrent die de uitrusting van de X-300 heeft, zeker als je dan nog eens kijkt welke optiepakketten er zijn. Standaard krijg je een goede windbescherming, een comfortabele rijhouding (ook voor de passagier, inclusief grote handgrepen), ruimte zat om bagage te bevestigen en een overzichtelijk dashboard. Bij de ‘Urban’-uitvoering krijg je er handkappen, een groot windscherm en een topkoffer bij, de ‘Adventure’-uitvoering krijgt een set stevige zijkoffers, handkappen, een onderkuip en valbeugels. Extra mistlampen en een middenbok zijn twee extra opties die je bij de dealer kan bestellen en die niet zouden misstaan op de kleine avonturier. Om maar te zeggen dat 300cc-motoren niet enkel voor beginners zijn.
De Afrekening
Na een erg lange testrit op Corsica ben ik er van overtuigd dat de Versys X-300 zeer multifunctioneel gereedschap is. Of je nu vlot door de file of stadsverkeer wil rijden, dan wel een stevig reisje wil maken: de X-300 kan het aan. Op de rechte stukken trek je misschien wat minder snel op dan de stereotiepe GS-rijder, al is het rijplezier er daarom niet minder om. De motor is veelzijdig, krachtig genoeg en bovenal erg praktisch. Het prijskaartje van 5.799 euro in België en 6.699 in Nederland lijkt me meer dan gerechtvaardigd en dat is nog buiten de beperkte onderhouds- of benzinekosten gerekend.
Motorblok
Het 296cc paralleltwin motorblok is inmiddels een evergreen in het Kawa-gamma. Net zoals op de Ninja 300 en Z300 krijgen we dus 39 paardjes in het vooronder, al valt het wel op dat de X-300 net dat tikkeltje vlotter optrekt tussen de 3.000 en 6.000 toeren. Het topvermogen kwam hierdoor een tikkeltje hoger te zitten bij 11.500 o.p.m.
Rijwielgedeelte
Vergis je niet: qua rijwielgedeelte is deze motor geen variatie op het Z300/Ninja 300 thema. Er werd een gloednieuw backbone frame ontwikkeld dat dan wel weer beroep doet op Kawa’s Uni-Trak achterveringssysteem. Zoals het op een trail hoort, krijgen we lange veerwegen en een groot 19″ voorwiel.
Uitrusting
Kawasaki biedt een volledig gamma aan accessoires aan voor de Versys X-300 en stelt zelf ook twee apart uitgeruste versies voor, nl. de Urban en Adventure die zoals hun naam doet vermoeden verschillend uitgerust zijn. Alle basisaccessoires zoals een hoger windscherm, handkappen, een verlaagd zadel, een middenbok etc. zijn beschikbaar, enkel handvatverwarming had wat ons betreft nog op de optielijst gemogen.
Technische fiche
Kawasaki Versys X-300
Motor: 296cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin
Max. vermogen: 39 pk/11.500 o.p.m
Max. koppel: 25,7 Nm/10.000 o.p.m
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: Stalen backboneframe
Voorvering: Telescopische voorvork, niet regelbaar, veerweg 130 mm
Achtervering: monoshock, veervoorspanning regelbaar, veerweg 148 mm
Voorrem: 290 mm schijf met 2zuigerremklauw
Achterrem: 220 mm schijf met 1zuigerremklauw
Banden voor/achter: 100/90-19 / 130/80-17
Rijklaargewicht: 175 kg
Zithoogte: 845 mm
Tankinhoud: 17 l
Kleuren: Candy Lime Green, Metallic Graphite Gray
Prijs België: € 5.799,00
Prijs Nederland: € 6.699,00
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be