Vanaf 1 januari 2015 zal iedereen die een bedrijfswagen ter beschikking krijgt van zijn werkgever extra moeten betalen. De belasting zal gemiddeld 2,5 tot 3 % hoger liggen dan die van 2014.
Dit “goede nieuws” is het resultaat van de jaarlijkse aanpassing van de CO2-emissienorm in de berekening van fiscale last. De CO2-emissie is een van de elementen waarmee wordt rekening gehouden bij de berekening van de fiscaliteit voor een bedrijfswagen. De CO2-norm wordt elk jaar herzien.
Per 1 januari daalt deze norm. De verlaging geldt zowel voor wagens op diesel als voor benzineversies. Naarmate het belastbaar voordeel verhoogt, zal het netto inkomen van de bedienden verlagen omdat het voordeel alle aard er een grote hap uitneemt. Dat belastbaar voordeel wordt berekend op basis van factoren zoals CO2-emissie, de cataloguswaarde en de leeftijd van het voertuig.
Auto’s met een benzine- of een dieselmotor die veel CO2 uitstoten, worden soms niet duurder omdat ze nu al in de hoogste belastingschaal zitten. Voor elektrische of hybride voertuigen brengt het aanpassen van de CO2-norm geen verandering want gebruikers van deze wagens blijven het minimum betalen.
Bent u voor of tegen het zwaarder belasten van bedrijfswagens ?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be