Vorig jaar plukte het Ministerie voor Mobiliteit random 9.500 vrachtwagens uit het verkeer en onderwierp ze aan een doorgedreven technische keuring. Daaruit komen enkele opmerkelijke cijfers naar voor. 14 % van de gecontroleerde voertuigen vertoonde ronduit gevaarlijke gebreken. Dan hebben we het over defecte remmen, versleten banden en beschadigde lichten of richtingaanwijzers. De enquête leerde ook dat één derde van de bestuurders die niet in orde was, de Belgische nationaliteit had.
Na het lezen van dit rapport betreurt de Belgische Federatie van transporteurs (FEBETRA) deze cijfers en ze pleit andermaal voor een instituut dat ongevallen onderzoekt. Door ongevallen te analyseren, ken je de exacte oorzaken. De VAB Rijschool reageerde op deze cijfers van de FOD door te stellen dat deze resultaten niet gelinkt zijn aan de opleiding van de vrachtwagenbestuurders. Destijds stelde Erik De Clerq – directeur van de VAB Rijschool – dat : “Rijbewijzen op Europees niveau worden geregeld. Deze opleiding is ook niet makkelijker in onze buurlanden. Meer nog, de opleiding was in het verleden zelfs moeilijker dan bij ons, vooral in de Oostbloklanden.”
Voelt u zich veilig wanneer u tussen vrachtwagens rijdt ?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be